• Leverandører
  • Dedicare AS
    NHD AS
    Aet – Arbeidsmiljø og Energiteknikk As
    Leaseplan Norge AS

Ny anskaffelsesforskrift: Nordisk miljøveiledning er på vei!

Anbud365: Ny anskaffelsesforskrift: Nordisk miljøveiledning er på vei!Markedsrådgiver Tormod Lien i Stiftelsen Miljømerking: For at brukerne skal få nytte av den varslede forenklingen, ønsker vi og våre kollegaer og samarbeidspartnere i de øvrige nordiske land å angi egnede og riktige fortolkninger av hva som står i det nye regelverket.

Det hørtes bra ut da de nye anskaffelsesreglene bar bud om at det nå bare kunne vises til merkeordninger og ledelsessystemer for å etterleve miljøkrav etter reglene. Fullt så enkelt var det imidlertid ikke. Men snart kommer en veiledning på bordet – et nordisk fellesprosjekt, forteller markedsrådgiver Tormod Lien i Stiftelsen Miljømerking.

I den nye forskriften som skal tre i kraft 1. januar 2017, fins bestemmelsene om merkeordninger i §15–3 og om miljøledelsesstandarder i §16–7, 2 og 3. I sistnevnte henvises det til EU-ordningen for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS). Om merkeordningene fremgår det av forskriften at dersom man krever en bestemt merkeordning, må også andre, tilsvarende godtas.

Fortolkningen av dette og en del andre problemstillinger knyttet til miljøhensyn diskuteres i disse dager på nasjonale, workshops i Norden.. Resultatet av disse skal danne grunnlaget for en nordisk veiledning med praktiske råd for hvordan bestemmelsene skal forstås og praktiseres samtidig som oppdragsgiveren får oppfylt sine behov. Den norske workshop’en arrangeres av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) med bistand av Stiftelsen Miljømerking.

Større nordisk miljøprosjekt

Utviklingen av veiledningen er en del av et større miljøprosjekt i regi av Nordisk ministerråd. Den felles veiledningen skal etter planen legges fram under et nordisk seminar i København tidlig i november. Formålet med veiledningen er at den skal gi praktisk støtte og belyse muligheter og utfordringer.

Workshop’ene lukket – med inviterte deltakere. Innenfor temaet miljøledelsessystemer stiller kommersiell direktør i Thon Hotels, Gunnel Berdal Wullstein, og anbudsleder Øyvind Skytterholm i Maskegruppen som leverandørrepresentanter. To innkjøpere er også representert: Juridisk rådgiver Kjersti Døssland i innkjøpsseksjonen i Hordaland fylkeskommune og miljøleder Bjørn Nordby i Asker kommune.

Også når det gjelder miljømerke–problemstillinger bidrar to leverandører og to innkjøpere: European Environmental Program Manager i Hewlett Packard, Hans Wendschlag, country manager i DubaB8, Solvor Øverlien Magi, spesialrådgiver miljø–avtaleforvaltning i Sykehuspartner/Helse Sør–Øst, Trude Ertresvåg, og avdelingsdirektør i konserninnkjøp i Oslo kommune Gunnar Wedde.

Sikre forenkling

Lien er primus motor for dette arbeidet i Norge:

– Meningen med å tillate å kreve sertifikat for merker og miljøledelsessystem i motsetning til dagens regelverk, er forenkling. For at brukerne skal få nytte av denne forenklingen ønsker vi og våre kollegaer og samarbeidspartnere i de øvrige nordiske land å angi egnede og riktige fortolkninger av hva som står i det nye regelverket. Jeg er optimistisk, det skal ikke være noe i veien for å komme til enighet om innholdet i en slik nordisk veiledning.

Forskriften setter opp en del betingelser som en merkeordning må tilfredsstille for at merket skal kunne benyttes i offentlige innkjøp. Betingelsene er blant annet at kravene må være fastsatt av en tredjepart, at kravene utvikles i åpenhet og at kravene er relevant for det som faktisk skal anskaffes. – Når man får skallet av useriøse miljømerker og får ut informasjon om hvilke miljømerker som faktisk har en viss utbredelse i det nordiske markedet så vil forventelig mange innkjøpere benytte seg av de nye mulighetene, mener Lien.

Like fullt vil det være behov for å avklare hvordan man skal vurdere ulike merker opp mot hverandre. Ingen merkeordninger er helt identiske og den mest ressurseffektive bruken av merker får vi med bruk av sunn fornuft: Hva er tilstrekkelig likt til å være tilsvarende? – Dette vil nok innkjøpere behøve hjelp til å vurdere, og her har myndighetene en jobb å gjøre. Men etter hvert vil man få etablert en avklarende praksis, tror Lien, og legger til at innkjøpere vil behøve veiledning til å gjøre gode markedsanalyser og stille krav i riktig fase av innkjøpet.

Trenger hjelp for å få oversikt

Når det gjelder miljøledelsessystem, henvises det til EMAS. Flere som tilfredsstiller de kravene som forskriften stiller opp, er ikke lett å finne, men EU sin miljøveileder Buying Green inkluderer ISO 14001 som tilsvarende EMAS. Andre miljøledelsessystemer kan bli anerkjent av EU for å kunne brukes innenfor regelverket. Lien kjenner til at flere systemer internasjonalt nå er inne til en slik vurdering i EU–systemet, blant annet det norske Miljøfyrtårn. Det er mer enn 5.000 Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter i Norge og Lien håper at disse så snart som mulig blir anerkjent til bruk i offentlige innkjøp.

Et annet poeng er at det tar tid å bli sertifisert etter en merkeordning/miljøledelsesordning. Da skal oppdragsgiver godta annen, tilsvarende dokumentasjon dersom leverandøren ikke rekker å bli sertifisert innen fristen. Spørsmålet er hvordan denne regelen kan fungere i praksis.

– Nytt i det nye regelverket er at miljøledelsessystem kreves for så vel varer som tjenester, ikke bare for tjenester som i det nåværende regelverk, opplyser Lien. Dette er bare en av mange forbedringer i det nye regelverket. Nå kan endelig flere innkjøpere stille mer offensive miljøkrav på en enklere måte.

300 x 300

Be the first to comment

on "Ny anskaffelsesforskrift: Nordisk miljøveiledning er på vei!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*