• Leverandører
  • Imento Norge AS
    Merkur Grafisk AS
    NHD AS
    Stratos Kultur & Event AS
    Høgenhoff Media

Ikke behov for å utestenge kineserne i bru-konkurransen i Nord-Trøndelag

Anbud365: Ikke behov for å utestenge kineserne i bru-konkurransen i Nord-TrøndelagStortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (A) spurte, og fikk svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Lov og forskrift for offentlige anskaffelser stiller oppdragsgivere fritt til å utestenge aktører med nasjonaliteter som ikke er omfattet av internasjonale avtaler. Med de krav som Statens vegvesen har innført i sine kontrakter, mener jeg det ikke er behov for å begrense konkurransen for å sikre lik konkurranse og seriøsitet, understreker samferdselsstatsråd Ketil Solvik-Olsen i et svar på spørsmål fra Stortinget om Kina-selskapet som fikk bruklontrakt i Nord-Trøndelag.

Anbudskonkurransen om Beitstadbrua i Nord-Trøndelag som den kinesiske entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group vant, nådde også Stortinget. Arbeiderparti-representanten Kirsti Leirtrø spurte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hvorfor land vi ikke har handelsavtale med, fikk være med i konkurransen – og hvor i det statlige regelverk slikt er hjemlet?

Veiprosjektet er en fylkesvei som ligger i Nord Trøndelag, og det er fylkeskommunen som er ansvarlig for anbudsprosessen for sine vegprosjekter. Statens vegvesen gjennomfører anbudsrunden på vegne av fylkeskommunen som vegeier.  Den kinesiske entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group ble tildelt kontrakten på fylkesvei 17 tidlig i november, etter at Fylkesrådet i Nord-Trøndelag hadde avgitt en innstilling om å utestenge det kinesiske selskapet.

Forarbeidene til anbudskonkurransen

På bakgrunn av medieomtale av prosjektet har prosjektleder i Statens vegvesen i en artikkel på vegvesen.no opplyst om forarbeidet fra Vegvesenets side. Det fremkommer at «overordna gjensidige avtaler styrer hva og hvordan Statens vegvesen skal levere til sin oppdragsgiver Nord-Trøndelag fylkeskommune» og at dette følges opp «gjennom månedlige møter og hyppige samtaler.»

Prosjektlederen skriver dessuten at «verken dagens Nord- eller Sør-Trøndelag fylkeskommune har begrensinger til deltakelse fra land Norge ikke har handelsavtale med i sine innkjøpsstrategier». I kontakten med fylkeskommunen i kontraktsprosessen påpeker prosjektleder at «Statens vegvesen fikk ingen signal om at denne anskaffelsesprosessen skulle håndteres på annen måte enn de andre.»

God konkurranse er målet

– Ved alle anbudsinnbydelser over EØS-terskelverdiene henvender Statens vegvesen seg både til et nasjonalt og et internasjonalt marked, og det er et mål å skape god konkurranse på offentlige anskaffelser, konstaterte statsråd Solvik-Olsen. God konkurranse krever at etaten mottar flere tilbud. Det er på bakgrunn av dette ikke ønskelig å begrense konkurransen, ut over den begrensning som følger av at tilbyder må være kvalifisert.

I tillegg til kvalifikasjonskravene har vegvesenet innført en rekke andre krav for å sikre seriøsitet og konkurranse på like vilkår, opplyste samferdselsministeren i sitt svar.

300 x 300

1 Comment on "Ikke behov for å utestenge kineserne i bru-konkurransen i Nord-Trøndelag"

  1. Knut-Arne Christiansen | 25. november 2017 at 14:57 | Svar

    Intensjonen om at det skal brukes lærlinger (norske lærlinger) på oppdrag for det offentlige ser det ut til at man har forlatt i de kontrakter som nå omtales.
    Sammenlignet med Tyskland som også har en passus i sitt regelverk om offentlige anskaffelser, sier klart at alle tilbydere MÅ HA tyske lærlinger for å få oppdrag. Like så naturlig som at du må vise frem Skatteattest, miljøsertifikat må man også vise frem eksisterende lærlingkontrakter, og dette hører til KVALIFIKASJONS-grunnlaget. Uten at dette er vedlagt tilbudet; så er man diskvalifisert for deltagelse selv om man har laveste pris eller andre fordelaktige tilbud.

    Slik lovteksten i det norske anskaffelsesregelverket er skrevet åpner det for SOSIAL dumping. Utenlandske selskap kan nå ta med en masse folk til lavere timekostnad ved å kalle dem lærlinger.

    Det norske regelverket må også ha inn en passus om antall fagarbeidere per lærling innen de forskjellige fag-retningene. Og alle bedrifter som leverer varer eller tjenester til det offentlige MÅ ha lærlinger.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*