Innovasjonspartnerskap i Bergen fenger i markedet

Anbud365: Innovasjonspartnerskap i Bergen fenger i markedetJobben vi har gjort i tidlig fase med bred mobilisering og speed date på markedsdialogen samt oppfordring om samarbeid har fungert veldig fint, konstaterer prosjektleder Maria A. Gonzalez i Bergen kommune (foto: Margaret Stakkestad).

Skriv ut artikkelen

Bergen kommunes prosjekt «1000 bygg – 10000 muligheter» fenger. Det kom inn hele 24 søknader om prekvalifisering, og 10 bedrifter/konsortium er invitert til å levere tilbud – med frist ut november måned. Forhandlingene skal i gang rett over nyttår, og det skal inngås inntil tre kontrakter. Prosjektet er et innovasjonspartnerskap, der målet er finne innovative løsninger til forvaltning av bygg og eiendommer. Beregnet besparelse ved å forvalte smartere er anslått til mellom 80 – 160 mill i året.

Bergen kommune har nå gjennomført prekvalifisering for å delta i utviklingen av nye løsninger for smartere drift og vedlikehold av bygg.

– De leverandørene som gikk videre skiller seg særlig ut ved at de scorer høyere på referanseoppdragenes relevans i lys av vår behovsbeskrivelse, referanseoppdragenes omfang og kompleksitet samt beskrivelse av resultatene. Tilbudsfristen er 30.11.2018 og vi legger opp til å starte første forhandlingsrunder over nyttår sier Maria Gonzales, prosjektleder i Bergen kommune, til innovativeanskaffelser.no.

Speed date har fungert

– Det er også morsomt å registrere at ca. halvparten har levert søknad sammen med andre. Det viser at jobben vi har gjort i tidlig fase med bred mobilisering og speed date på markedsdialogen samt oppfordring om samarbeid har fungert veldig fint, konstaterer prosjektlederen.

Bergen kommune eier og forvalter ca. 1000 bygg – totalt mer enn 1 million kvadrat- meter. Årlig brukes rundt 500 millioner kroner av kommunens driftsbudsjett til vedlikehold, reparasjoner og forbedringer av eksisterende bygg. Bergen kommune jobber til dels både tungvint og lite kosteffektivt med drift og forvaltning av de store samfunnsverdiene de forvalter i kommunen. Innovasjonspartnerskapet har fått innvilget 6 millioner kroner til utvikling av innovative løsninger for kommunens bygg og eiendommer.

Smartere forvaltning

Bergen Kommune, ved Etat for Bygg og Eiendom, har behov for å forvalte bygg og eiendommer smartere. Målet er å øke arealutnyttelse, tilgang og brukertrivsel. Det er også behov for å optimalisere drift og vedlikeholdsarbeidet av bygg og eiendommer.

For å oppnå smart forvaltning ønsker Bergen kommune nye og innovative metoder/løsninger for å samle inn, analysere og bruke data tilknyttet byggene og deres brukere. Brukerbehovene inkluderer også innbyggerne, blant annet knyttet til utleie, sambruk og flerbruk. Dataene må også benyttes til å bedre brukerdialogen med alle typer brukere. 

To-årig prosjekt

Prosjektet beregnes å vare i om lag to år. Kommunen tror på en besparelse på mellom 10–20% av kommunens totale driftsutgifter innen byggforvaltning (mellom 80–160 millioner kroner pr år) ved å utvikle, kjøpe og ta i bruk radikale, innovative løsninger.

Det er også 20 kommuner som følger prosjektet tett, blant disse Oslo, Stavanger, Trondheim, Sandnes, Drammen, Kristiansand, Fredrikstad, Tromsø og Bærum, ifølge innovativeanskaffelser.no. Også Statsbygg og Omsorgsbygg følger prosjektet. Alle disse har opsjon på kjøp av ferdig utviklet løsning i etterkant.

Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap i Bergen fenger i markedet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.