Konkurransen om vegkontrakter er gradvis skjerpet de siste årene

Anbud365: Konkurransen om vegkontrakter er gradvis skjerpet de siste åreneMaskinentreprenørenes forbund, her ved adm. dir. Trond Johannesen, har lagt fram en analyse som bl.a. omfatter tall for Statens vegvesens kontrakter i 2016.

Skriv ut artikkelen

Konkurransen om kontraktene til Statens vegvesen er jevnt og trutt blitt bedre og bedre over de siste årene. Antallet tilbydere i gjennomsnitt pr. kontrakt er gradvis blitt større i perioden 2011 til 2016. Det viser tall i en analyse som Maskinentreprenørenes forbund (MEF) står bak. I fjor var det dessuten «småkontraktenes» år – ingen ny milliardkontrakt fra Statens vegvesen i 2016.

Statens vegvesen hadde i 2016, ifølge MEF–notatet, tilbudsfrist for 417 kontrakter totalt, noe som er 23 færre kontrakter enn i 2015. Flerårige drifts- og vedlikeholdskontrakter er ikke inkludert i disse tallene. Kontraktene hadde i 2016 en samlet verdi på om lag 12,1 mrd. kroner, basert på det laveste mottatte tilbudet pr. kontrakt. Dette er en betydelig nedgang sammenlignet med 2015. Da hadde Statens vegvesen tilbudsfrist for kontrakter til en samlet verdi av ca. 15,9 mrd. kroner – 3,8 mrd. kroner mer enn i 2016.

Ingen milliardkontrakter i 2016

Forklaringen på nedgangen er i hovedsak fraværet av kontrakter med en verdi på mer enn én milliard kroner 2016. I 2015 var det tilbudsfrist for to milliardkontrakter med en samlet verdi på om lag 3,8 mrd. kroner (E39 Svegatjørn – Fanavegen og E39 Rådal – Nordås).

Av de 417 kontraktene var bare 30 større enn 100 mill., det vil si at over 90% av kontraktene hadde verdi under 100 mill.

I tråd med MEFs anbefalinger

Tallene viser at mye av aktiviteten hos Statens vegvesen nå skjer i igangsatte prosjekter. Statens vegvesen legger også opp til lavere omsetning i 2017, og har som en følge av dette varslet at egen bemanning reduseres med 181 stillinger.  Når det gjelder kontraktstørrelser, utgjorde kontrakter med en verdi under 100 mill. kroner om lag 42% av alle kontraktene, målt etter samlet kontraktsverdi. Dette er i tråd med MEFs anbefalinger til hvordan Statens vegvesen-markedet bør utformes for å legge til rette for små, mellomstore og store entreprenører.

I 2016 var det i gjennomsnitt 4,8 tilbydere pr. kontrakt i regi av Statens vegvesen. Dette er tilsvarende konkurransenivå som for 2015. Denne statistikken omfatter samtlige kontrakter utlyst av Statens vegvesen, med unntak av flerårige drifts- og vedlikeholdskontrakter. Statens vegvesen mottok i 2016 i gjennomsnitt 1,2 flere tilbud pr. kontrakt enn hva som var tilfellet i 2011. I 2011 var snittet 3,6 tilbydere for hver kontrakt, i 2015 altså 4,8.

Tilbud pr. kontrakt

Færrest tilbydere var det i gjennomsnitt i segmentet kontrakter under 50 mill. Her var snittet 4,7, men i de øvrige segmentene kom det i snitt inn mellom 6,4 og 6,8 tilbydere.

Konkurransen om kontraktene var i 2016 sterkest i Statens vegvesen Region Midt, som omfatter Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal. I denne regionen mottok Statens vegvesen i gjennomsnitt 5,5 tilbud pr. kontrakt. Lavest konkurranse var det i 2016 i Statens vegvesen Region Nord (Finnmark, Nordland og Troms) med et snitt på 4,2 tilbydere pr. kontrakt.

Bli den første til å kommentere på "Konkurransen om vegkontrakter er gradvis skjerpet de siste årene"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.