«Laveste pris» rammer kvaliteten i veiprosjekter

Anbud365: «Laveste pris» rammer kvaliteten i veiprosjekterBruk av ulike kontraktsformer kan også trenge en gjennomgang, ifølge Norconsult-rapporten.

Skriv ut artikkelen

Laveste pris som tildelingskriterium er feil, det trengs et økt fokus på kvalitet over tid og dermed reduserte kostnader for samfunnet. – Kvaliteten lider av at anbudsregler og kontrakter synes å være for fokusert på pris, fremholdes det i Norconsult–rapporten «Årsaker til kostnadsøkninger i norske vegprosjekt».  

Rapporten er laget på oppdrag fra NHO. Konklusjonen er at lite av dette skjer i byggefasen, det er i planleggingsfasen et prosjekt blir dyrere. Det er viktig, heter det, med økt oppmerksomhet knyttet til å bedre forarbeidet for å sikre mest mulig effekt gjennomføring av utbyggingsprosjekter.

Entreprenørmarkedet synes å fungere, med god konkurranse, fremgår det av rapporten. Delvis er det unntak i nord hvor store kontrakter til tider kan være en utfordring. Det samme meldes dersom man opplever mange samtidige prosjekt i et lite område lokalt/regionalt.

Kvaliteten lider

– Kvaliteten lider av at anbudsregler og kontrakter synes å være for fokusert på pris, fremholdes det i Norconsult–rapporten. Å tilsynelatende nærmest kun fokusere på pris som tildelingskriterium ved anbud på store og små vegprosjekter blir feil. Den konkrete prisen for et prosjekt eller for en kontrakt, gjenspeiler ikke nødvendigvis kvaliteten.

Gjennomgang med informanter både i forvaltningen og på entreprenørsiden gjenspeiler at statens anskaffelsesreglement (som har et svært sterkt fokus på prisen som tilbys i anbudssammenheng) kan medføre høyere kostnader for norske vegprosjekt sett over tid. Informantene viser også til det økende innslaget av utenlandske arbeidstakere og firma som en forklaring på kvalitetsutfordringer man står ovenfor.

Ulike kontraktsformer

Bruk av ulike kontraktsformer kan også trenge en gjennomgang, kan man lese i den NHO–bestilte rapporten. Entreprenørbransjen er tilhenger av mer totalentrepriser, noe som sammenfaller bra med tanker fra det nåværende nasjonalpolitiske bildet. Etatene selv, og andre interesseorganisasjoner, er ikke like sikker på at totalentrepriser er løsningen på alt. – Vi støtter, skriver Norconsult, holdningen om at det bør gjøres spesifikke vurderinger for hvert enkelt prosjekt. Samlet sett ut fra en risiko- og potensialvurdering kan det være hensiktsmessig å gå grundigere gjennom om totalentreprise kan være det mest kostnadseffektive.

Når det kommer til store, komplekse og mer uforutsigbare prosjekter, vurderer Norconsult det som et større behov for økt samspill mellom byggherre og utførende entreprenør. Da er ikke totalentrepriser nødvendigvis det riktige – kunnskaps- og erfaringsutveksling underveis er da av avgjørende betydning. Størrelsen på prosjekter trenger ikke være av vesentlig betydning – det er innhold i kontrakten og oppbygging av kontraktsform som er av betydning.

Bli den første til å kommentere på "«Laveste pris» rammer kvaliteten i veiprosjekter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.