Lynkurs i bruk av markedsdialog for bygg og anlegg

Anbud365: Lynkurs i bruk av markedsdialog for bygg og anleggSeniorrådgiverne Hege Strandhagen og Magne Hareide i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring står bak et konsept som skal spre kunnskap til oppdragsgivere og leverandører i bygg og anlegg om hvordan gjennomføre markedsdialog best mulig.

Skriv ut artikkelen

Dialog med markedet forut for endelig utforming av konkurransedokumentene kan – bokstavelig talt – være gull verd om denne markedsdialogen gjøres på best mulig måte. Nå lanserer Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) et konsept som skal gi oppdragsgivere og leverandører kunnskap om hvordan en markedsdialog kan legges opp. Det skal fungere som et «lynkurs» i bruk av markedsdialog.

Webinaret som er gratis, skal foregå 21. april mellom kl. 1200 og 13.30. Det er dialog før konkurranse som er tema, spesielt myntet på bygg og anlegg. Mer info finner du her:
Dialog i anskaffelsesprosessen (BAD) for bygg- og anleggsanskaffelser – DFØ.

Strandhagen forteller at dette skal fungere som et «lynkurs» i bruk av markedsdialog:

– Vi vil med dette arrangementet bidra til å øke kompetansen og senke terskelen for å bruke dialog med markedet i forkant av en konkurranse. Dialog kan gi bedre prosesser og bedre kvalitet i dine anskaffelser. På seminaret ser vi nærmere på ulike former for dialog og viser hvordan du kan gjøre dette uten å bryte regelverket.

Regional/lokal oppfølging

– Dette er en smakebit på et kurskonsept for dialog i anskaffelser som går mer i dybden enn dette webinaret. Vi gjennomførte «fullskala»-varianten i Stavanger i fjor, rettet mot aktører i Rogalandsregionen, sier seniorrådgiver Magne Hareide i DFØ. Dette «lynkurset» bygger på erfaringene derfra. Fra Hå kommune får vi høre hva de lærte på dialogkurset i Stavanger i 2020. Hå kommune vil sammen med en leverandør, Grunn-Service AS, dele erfaringer og synspunkter om dialog i anskaffelser.

 Viktig dialogfase

– Før kunngjøring har du store muligheter til å bruke dialog for å få en god konkurranse som bidrar til at oppdragsgiveren får dekket behovet til riktig pris. Ressurser kan også spares ved god markedsdialog, noe som ikke minst samfunnet i sin helhet er tjent med, understreker Strandhagen.

Ikke ene-tale, men dialog

Seniorrådgiver Hareide minner om at markedsdialog er mer enn bare å invitere til et informasjonsmøte for å presentere ferdig konkurransegrunnlag – Det kan være gull verdt i planleggingen av konkurransen å få innspill fra leverandørmarkedet.

Innspillene kan gi flere tilbud, bedre kvalitet, tidligere leveranser eller lavere pris, og gi markedet bedre forutsetninger for å levere gode tilbud.

Bli den første til å kommentere på "Lynkurs i bruk av markedsdialog for bygg og anlegg"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*