Midtveis-erfaringer fra pilotprosjekt med Best Value Procurement

Anbud365: Midtveis-erfaringer fra pilotprosjekt med Best Value Procurement– Styring mot prosjektmål og oppfølging av tilbudte prestasjonspåstander i BVP-prosjekter gir både byggherre og entreprenør bedre kontroll på risiko og leveranser underveis i prosjektet, sier avdelingsdirektør Bente Hagelien i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring).

Skriv ut artikkelen

Rælingen kommune utenfor Oslo bygger skole etter Best Value Procurement-metoden. Hensikten er å få bedre prosjektstyring med mindre og mer forutsigbar risiko, færre konflikter og bedre løsninger for utførelsen. Det dreier seg om et pilotprosjekt i regi av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring), som er interessert i å prøve ut metoden her til lands. Skolen skal stå ferdig neste år, men allerede nå inviterer DFØ til erfarings-webinar – påmelding, se nederst i saken.

Det var under planleggingen av Nye Fjerdingby skole som ventes ferdig i 2022, at kommunen valgte å bli en nasjonal pilot for anskaffelses- og prosjektstyringsmetoden Best Value Procurement (BVP) – med støtte fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). På norsk kalles BVP for prestasjonsinnkjøp, fordi oppdragsgiver tildeler kontrakten til den leverandøren som kan dokumentere at tilbudt løsning gir høyest prestasjoner og dermed mest kvalitet innen en fastsatt makspris.

Hensikten med å bruke BVP i Rælingen er å få bedre prosjektstyring med mindre og mer forutsigbar risiko, færre konflikter og bedre løsninger for utførelsen, sier avdelingsleder for utvikling og eiendom i Rælingen kommune, Per Johan Hellevik Carlsson på anskaffelser.no.

Jobbe mot prosjektmål

Han sier at det har fungert godt å jobbe mot prosjektmål og måle prestasjonene underveis. – Som byggherre er prosjektoppfølgingen i større grad orientert mot å tilrettelegge for entreprenørens plan framfor å ta beslutninger eller styre på et mer detaljert nivå, sier Hellevik Carlsson.

Både underveis i prosjekteringen, ved avtalte tidspunkt under utførelsen og etter ett års drift vil entreprenøren – HENT – levere tall på hvordan kundetilfredsheten realiseres.  I konkretiseringsfasen definerte prosjektet åtte målbare indikatorer knyttet til prosjektmålene og tilhørende prestasjonspåstander. To av disse går på kundetilfredshet. 

Disse målingene vil entreprenøren også bruke i fremtidige konkurranser, der resultater fra tidligere prosjekter skal dokumenteres.

Fordeler for tilbudsutforming

Prosjektsjef i HENT AS, Hans Magnus Haug, sier på anskafffelser.no at innsatsen for å levere et tilbud blir vesentlig redusert sammenlignet med andre konkurranseformer.  – Forprosjekteringen blir smidig og effektiv. Det at konkurransegrunnlaget baseres på funksjon fremfor detaljrike dokumenter, gjør at risikoen for motstridende opplysninger reduseres. Dette er særlig relevant i grensesnitt mellom underentreprisene. Den nye metoden krever endring av rollen som prosjektleder i en tradisjonsrik bransje, men det støtter opp under HENT sitt mål om å sette prosjektet i sentrum og vi unngår suboptimalisering.

Erfarings-webinar

Erfaringene fra prosjektet vil presenteres i et webinar om BVP 20 mai.  Påmelding foregår slik:

Bli den første til å kommentere på "Midtveis-erfaringer fra pilotprosjekt med Best Value Procurement"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.