Offentlige aktører lei av useriøse – satser mer på kvalitet enn pris

Anbud365: Lei av useriøse - satser mer på kvalitet enn prisI Bravida VVS Engineering gleder man seg over at enkelte offentlige aktører tar ansvar og bestiller for å skape bærekraft og langsiktighet. På bildet daglig leder Jonas Gustumhaugen i Bravida VVS Engineering.

Skriv ut artikkelen

Offentlige aktører har de siste årene dreid kriteriene i konkurransegrunnlagene over fra å ha hovedvekt på pris til å ta et mer helhetlig perspektiv på tilbyderens kvaliteter. En av årsakene skal være, ifølge Bravida VVS Engineering, de mange sakene som har florert der useriøse tilbydere har fått viktige kontrakter, som det har kostet det offentlige store summer å rydde opp i etterpå.

Det er i VVS Forum at Bravida VVS Engineering melder sin observasjon. – Vi har sett at bevisstheten rundt et rikere konkurransegrunnlag har vokst i takt med erfaringene man har gjort seg med pris som viktigste kriterium. Det virker jo fornuftig at prisen er den som til syvende og sist skal være utslagsgivende for valg av leverandør, men det inviterer jo også til kortsiktighet og hjørnekutting, forteller Jonas Gustumhaugen, daglig leder i bedriften.

Gustumhaugen synes derfor er det gledelig at offentlige virksomheter nå nærmer seg de private virksomhetene når det gjelder anbud. – Min erfaring er at man så langt har hatt mer fokus på å tenke langsiktig i det private, i hvert fall der byggherren skal eie og drifte bygget selv, sier han.

Kompetanse

Gustumhaugen leder en rørleggerbedrift som har hatt faglig utvikling og kompetansebygging som sin strategi i kampen om kontraktene. Der mange andre har konsentrert seg om å kutte kostnader og finne stadig billigere produkter for å vinne anbudene, har Bravida VVS Engineering bygget opp et stort fagmiljø der det er de ansattes kompetanse som står i sentrum. De har mer enn én gang måttet se seg slått på pris i offentlige anbud, men har også mer enn én gang måttet rydde opp etter andre i kjølvannet av at en «lavpris-tilbyder» har demonstrert at billig ikke alltid er synonymt med bra.

– Det kan være frustrerende å ta over etter en aktør som ikke har gjort jobben ordentlig, når du vet at kunden hadde spart både tid og penger på å ikke velge det som kan virker som den billigste løsningen fra begynnelsen. Nå skal det sies at også mange såkalt seriøse aktører har hatt sine svin på skogen, spesielt når det gjelder å holde kontroll med at innleide underleverandører overholder lover og regler, påpeker Gustumhaugen, som håper dette skyldes svikt i rutiner heller enn bevisste strategier hos de han liker å tenke på som kvalitetsleverandører.

Langsiktighet gir lønnsomhet

I Bravida VVS Engineering gleder man seg over at enkelte offentlige aktører tar ansvar og bestiller for å skape bærekraft og langsiktighet. Bedriftslederen berømmer i den anledning Omsorgsbygg og deres ferske utlysing av rammeavtale for kjøp av rørleggertjenester.

– Omsorgsbygg har endret vektingen av de forskjellige kriteriene, og nå teller pris kun 35%, noe som alltid talte minimum halvparten av konkurransene tidligere. I det nye konkurransegrunnlaget legger de mer vekt på leverandørens arbeidsprosess og -rutiner som skal brukes for å gjennomføre oppdraget (25%), og arbeidslederens personlige egnethet (30%), forteller han og fortsetter: – Det betyr at arbeidsmetoden, rutiner og kompetansen til nøkkelpersonell teller mer enn prisen, noe som igjen gjør at vi konsentrerer oss om å sette sammen et best mulig faglig begrunnet anbud i stedet for å sitte og regne på skruer og muttere.

1 kommentar på "Offentlige aktører lei av useriøse – satser mer på kvalitet enn pris"

  1. Problemet melder seg noen ganger når aktører påstår å ha dokumenterte egenskaper som kompetanse, men ikke den som er relevant for prosjektet. Hva skal da innkjøper gjøre? Holde igjen beløp for arbeid? Engasjere ny tilbyder gjennom ny utlysing? Merarbeid og økte kostnader. Hvem skal betale for dette? Må engasjert aktør stille en bankgaranti på eks. 20 % av kontraktsverdi som garanti til oppdragsgiver hvis fremdrift eller kvalitet på arbeidet holder mål, og ny aktør må overta?

Legg igjen en kommentar til Avisanda Avbryt svar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.