Økt økonomisk risiko gjør at SMB vegrer seg for totalentrepriser

Anbud365: Økt økonomisk risiko gjør at SMB vegrer seg for totalentrepriserFra Trafikverkets arbeid på Södertälje-broen (foto: Hans Ekestang).

Skriv ut artikkelen

Den økte økonomiske risikoen og stort ressursforbruk til konstruksjonsarbeid og til å utarbeide tilbud er hovedgrunnene til at mange små og mellomstore i bygge– og anleggsbransjen vegrer seg for totalentrepriser. Dette fremkommer i en fersk svenske studie, der det også gjøres klart at totalentrepriser likevel ikke er udelt negativ for de små og mellomstore.

Foreningen Sveriges Byggindustrier har nylig lagt fram rapporten « Fler totalentreprenader på anläggningsmarknaden – följder för små och medelstora företag». Formålet med rapporten har vært å kartlegge hvordan små og mellomstore bedrifter (SMB) oppfatter Trafikverkets fokus mot stadig flere totalentrepriser og deres muligheter for å delta i anleggsmarkedet.

Det svenske anleggsmarkedet er på om lag 110 milliarder svenske kroner, hvorav Trafikverkets andel er 40 milliarder. Fram til 2018 er målet at 50% av verkets kontraheringer skal være totalentrepriser. Det skal medføre en produktivitetsvekst på 2 – 3% hvert år. Da Trafikverket ble etablert i 2010, var det Riksdagen som utpekte totalentrepriser som løsningen på den den gang sviktende produktiviteten.

Ikke entydig bilde

Studien som er gjengitt i rapporten er bygget på samtaler, intervjuer og besøk hos representanter for SMB. Det bildet som fremkommer er ikke entydig. Ulempen for denne bedriftsgruppen er den økte økonomiske risikoen som følger av bruk av totalentreprise. I tillegg er det en ulempe at det kreves ressurser til konstruksjonsarbeidet.

Dersom SMB skal delta i en konkurranse og legge inn tilbud på en entreprise, må de regne med å avse store ressurser i utformingen av tilbudet. Dersom man så ikke vinner konkurransen, blir alt arbeidet en ren kostnad og et tap.

Spesialisering

Imidlertid er det også eksempler fra denne bedriftsgruppen på at det skjer en del spesialisering, og at de dermed går inn som underentreprenører i større totalentrepriser. Også de minste i denne bedriftsgruppen går gjerne inn i en rolle som underentreprenør.

De totalentrepriser som Trafikverket legger ut i dag, er mer å betrakte som styrte, dvs. at de ikke innebærer store frihetsgrader eller risikoelementer. Det kan bety at omfanget av innovasjoner ikke blir så stort, mens derimot risikobildet ikke blir så mye forskjellig fra en vanlig utførelsesentreprise.

Dele markedet

En måte, heter det i rapporten, er å dele markedet inn i entreprenører som kan håndtere risiko, men med mer kostbar kompetanse i forhold til dem som satser på standardiserte prosjekter til en lav kostnad. Avhengig av hvilken kategori man hører til, har det ulike virksomheter for SMB.

En økt bruk av totalentrepriser trenger ikke være entydig negativt for de små og mellomstore, fremgår det av rapporten. Spørsmålet er om det går an å skape en entrepriseform som gjør det mulig at de positive virkningene oppstår uten av de negative får prege for mye. En hybrid, i praksis en styrt totalentreprise, kan være en mulighet, en annen er å skape en utførelsesentreprise med mulighet til å påta seg jobben med en stor grad av fleksibilitet. Et eksempel er utførselsentreprise med stor mulighet til sideanbud.

Bli den første til å kommentere på "Økt økonomisk risiko gjør at SMB vegrer seg for totalentrepriser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.