På vei mot å ta kontroll over priseksplosjon i vegvesenets driftskontrakter

Anbud365: På vei mot å ta kontroll over priseksplosjon i vegvesenets driftskontrakterStatens vegvesen innfører gradvis flere tiltak for å gjøre kontraktene på riksvei mer attraktive for entreprenørene og på den måten begrense kostnadsøkningen, melder samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 (foto: Fredrik Naumann/Felix Features).

Skriv ut artikkelen

Sju nye driftskontrakter for riksvei er inngått i 2022, fremgår det av forslaget til statsbudsjett for 2023. Justert for prisstigning var kostnadsvekst på 17,8% sammenliknet med kontraktene de avløste. Driftskontrakter som ble inngått i 2021, erstattet i stor grad kontrakter inngått i 2016, og i denne perioden økte tilbudsprisene derimot med 34,3% utover ordinær prisvekst. Prisøkningen var lavere enn for de driftskontrakter som ble inngått i 2020, da tilbudsprisene for de nye kontraktene økte med 73,4% sammenliknet med priser for 2015. Den høye prisøkningen antas å ha sammenheng med at 2020 var første året etter avviklingen av felles veiadministrasjon, heter det.

De nye kontraktene strekker seg over et større geografisk område med færre kilometer vei per kvadratkilometer, sammenliknet med de gamle kontraktsområdene. Dette gir større spredning på beredskapen for entreprenørene og mindre rasjonell utnyttelse av maskiner og mannskap, noe som kan virke kostnadsdrivende. De nye kontraktene fases gradvis inn etter hvert som eksisterende kontrakter utløper. Ved inngangen til 2023 vil det fortsatt være om lag 20 felles driftskontrakter for riks- og fylkesvei, skriver Samferdselsdepartementet i sin del av forslaget til statsbudsjett for neste år.

Begrense kostnadsøkning

For å motvirke kostnadsvekst i nye driftskontrakter arbeider Statens vegvesen kontinuerlig med kontraktstrategien og innfører gradvis flere tiltak for å gjøre kontraktene på riksvei mer attraktive for entreprenørene og på den måten begrense kostnadsøkningen. Det er flere såkalte hovedgrep, fremgår det av budsjettforslaget: Det gjelder bl.a. justeringer som reduserer risikoen for entreprenørene, samt muligheter for større andel vedlikehold i kontraktene, slik at utnyttelsen av maskiner og mannskap blir mer jevnt fordelt gjennom hele året. Avklarte forhold rundt kontraktsområder vil fremover gi større forutsigbarhet for entreprenørene.

Dersom de samlede utgiftene til å drifte riks- og fylkesveinettet kan reduseres gjennom felles driftskontrakter med fylkeskommunene i områder med sammenhengende veistrekninger som består av riks- og fylkesveier, skal Statens vegvesen legge til rette for dette.

Ikke bare pris …

I 2021 skjerpet Statens vegvesen kravene til klima og miljø i alle kontrakter. Fortsatt er pris avgjørende i konkurransen om de fleste kontraktene, men Statens vegvesen har nå også driftskontrakter der klimakutt og entreprenørenes oppdragsforståelse har inngått i vurderingene.

Riksveinettet driftes av entreprenørselskaper gjennom kontrakter med Statens vegvesen. Kontraktene regulerer de oppgavene som er nødvendige for at veinettet skal være tilgjengelig og sikkert for trafikantene og holde god miljøstandard. Strekninger med mange og alvorlige ulykker eller fremkommelighetsproblemer følges særskilt opp i driftskontraktene. Drift av riksveier omfatter bl.a. brøyting, strøing med salt og sand, veioppmerking, vask og renhold, oppretting av skilt og skjøtsel av grøntarealer samt oppgaver som å sørge for lys på veiene og å legge til rette for radio, nødnett og annen kommunikasjon.

Bli den første til å kommentere på "På vei mot å ta kontroll over priseksplosjon i vegvesenets driftskontrakter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.