Tatt grep for å hindre uheldige utslag av kjent prisnivå i konkurranse

nbud365: Tatt grep for å hindre uheldige utslag av kjent prisnivå i konkurranseLindenes kommune, her ved sin rådmann, Kyrre Jordbakke, kan ha blitt reddet fra tøffe erstatningskrav takket være den kompetanse og snarrådighet kommunens innkjøpssjef innehar.

Skriv ut artikkelen

Kommunen bommet i sitt første forsøk på å tegne kontrakter for vinterens veivedlikehold og måtte avlyse. Nå er de ute i samme marked med et nytt forsøk. Konkurrentene fra første konkurranse kommer trolig tilbake med bud i den som nå er ute. Utfordringen er da at de respektives prisnivå nå er vel kjent blant konkurrentene. For å forsøke å unngå uheldige konsekvenser av slik kunnskap blant tilbyderne, har kommunen tatt en del grep i den nye konkurransen. Om det er nok, vil vise seg etter tilbudsfrist om noen uker.

Saken har vært omtalt i Lindesnes og Fædrelandsvennen.

Lindesnes kommune måtte i siste liten avlyse en konkurranse om snøbrøytingskontrakter. Årsaken var feil, dels i at kontraktene med en samlet verdi godt over EU/EØS-tersklene – fem millioner årlig frem til 2026, inkl. opsjoner – ikke var kunngjort i EUs kunngjøringsbase, TED, dels at feil CPV-kode var brukt – veivedlikehold i stedet for vintervedlikehold. Frykten var at dette innebar «vesentlige feil» med fare for erstatningskrav. Kommunen kan takke sin kunnskapsrike og snarrådige innkjøpssjef, Jonas Leyre Amstrup. Han fikk den videre kontraktstildelingen før signeringen var gjort.

Men behov for vintervedlikehold endrer seg ikke. Vinter blir det sikkert, og mye skal til for å unngå at det kommer snø. Men blant de som var med i den avlyste konkurransen er skepsisen til stede. En som var med i den avlyste konkurransen, daglig leder i JDD Maskin, Johan Dag Drange, mener i et oppslag i bladet Lindesnes at det er problematisk at de som deltok i den avlyste anbudskonkurransen, kan se hvilket prisnivå de andre entreprenørene la seg på:

Blottlagt prisnivået

– Selve prisene er ikke offentlige, men det sto at alle hadde samme score på kvalifikasjoner, og at det kun var pris som var avgjørende. Dermed har vi blottlagt oss på prisnivået sammenlignet med konkurrentene.

Spørsmålet er hva kommunen gjør for likevel å gjennomføre en konkurranse som holder kravene om likebehandling, åpenhet og ikke-diskriminering. En ny konkurranse ble kunngjort rett før helgen. Det dreier seg om rammeavtaler for brøyting, snørydding, strøing og stikkesetting for utvalgte roder.

Ny konkurranse mer uforutsigbar

På bakgrunn av en mer detaljert gjennomgang av de faktiske avropene fra tidligere, er kommunen kommet frem til at volumet de forventet de neste årene er noe annerledes. Opprinnelig skissert volum var mer grovvurdert enn nå. Det gjør at evalueringsmatrisen blir noe endret, og det er også tatt vekk enkelte av evalueringskriteriene, som gjør at det blir færre parametere å evaluere på, og tilbyderne leverer færre enhetspriser. Det vil være med å gjøre det mer uforutsigbart. Om det gjør det, vil selvsagt kommunen først se når de kommer til evalueringstidspunktet av kontraktene i midten av november.

Rammeavtalen skal gjelde fra kommende vintersesong til 20122/23 + opsjoner på forlengelse i ytterligere to sesonger. Estimert årlig omfang utgjør om lag 3,3 MNOK ekskl. mva. Avtalen vil være gyldig for ett uttak på totalt 33 MNOK ekskl. mva. over avtalens levetid, fremgår det av konkurransegrunnlaget i den nylig kunngjorte konkurransen. Pris skal vektes 80%, responstid og miljø 20%. Planlagt maksimalt antall leverandører i rammeavtalen er 15.

Bli den første til å kommentere på "Tatt grep for å hindre uheldige utslag av kjent prisnivå i konkurranse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*