Utviklet ehandelsløsning med leverandør – sikrer kontroll over innkjøp

Anbud365: Utviklet ehandelsløsning med leverandør – sikrer kontroll over innkjøp– Den siste endringen har vi utviklet sammen med Lillestrøm kommune, og gir bedre kontroll på egne bestillinger ved at vi integrerer BM-portalen (Byggmakker-portalen) med innkjøpssystemet til kommunen. Kundene får også langt mer informasjon om produktene enn tidligere, blant annet miljødeklarasjoner og EPD, sier Bjarte Søbstad, forretningskonsulent i Byggmakker Handel AS.

Skriv ut artikkelen

– Løsningen Byggmakker har tilrettelagt for oss, gjør at vi får kontroll på at alle innkjøp av byggevarer skjer hos riktig leverandør, sier Rita Amundsen, fagleder eHandel i Lillestrøm kommune. Det er en punchout-løsning, ikke en EHF-produktkatalog. En punchout-løsning innebærer at nettbutikken til leverandøren er koblet opp mot kommunens innkjøpssystem. Lillestrøm kommune krever at alle leverandørene skal kunne motta elektronisk bestilling på avtalene de har med sine kunder i form av EDI-bestillinger.

Lillestrøm kommune inngikk en rammeavtale for innkjøp av byggevarer med Høvellast Lillestrøm AS, en del av Byggmakker, i 2018. I denne avtalen ble det stilt krav om at de må kunne motta elektronisk bestilling i form av EDI-bestillinger.

– Det er som oftest to varianter en kunde vil kreve når det gjelder elektronisk bestillingsløsning; EHF-produktkatalog, eller punchout-løsning. Løsningen Byggmakker har laget for oss er en punchout-løsning, fremholder Amundsen.

Handlekurv

– I vårt innkjøpssystem er det nå satt opp en link til bestillingsløsningen hos Byggmakker, hvor ansatte hos oss kan plukke varer til en handlekurv for deretter å overføre handlekurven tilbake til vårt eget innkjøpssystem. I tillegg er kjøpet koblet til våre egne godkjenning-, faktura- og regnskapssystem, legger hun til, og:

– Det er ca. 9.000 ansatte i kommunen, og rundt 1.200 av disse har tilgang til å gjøre innkjøp på kommunens vegne via vår innkjøpsløsning. I vårt innkjøpssystem skal ansatte kunne logge seg inn og finne produktene de trenger på ett sted. Ingen kjøp kan foretas uten at de er anvist av leder med budsjettansvar, noe som gir oss god økonomistyring. Automatisk saksbehandling av fakturaer frigjør tid, og fakturamatchen sikrer også at det er de riktige prisene som betales.

Kan komme bak i køen

– For Lillestrøm kommunes del inngår vi ikke avtale med en (vare)leverandør som ikke kan tilby eHandelsløsning. Det er også mange andre kommuner og fylkeskommuner som stiller disse kravene etter hvert, slik at alle leverandører som blir hengende etter med å tilby slike løsninger muligens vil stille svakere når de leverer svar på anbud fra det offentlige, understreker Rita Amundsen, fagleder eHandel i Lillestrøm kommune.

Løsningen gjør det enklere for kommuner å velge riktige varer. Som følge av den digitale utviklingen, og økte krav til innholdet i netthandelsløsningene, har det stadig blitt lansert nye versjoner med utvidet vareinformasjon. Nye versjoner har også gitt tilgang til verktøy som bidrar til å gjøre kunders arbeidsdag mer effektiv.  Seks andre kommuner og kommunale virksomheter har nå fått tilgang til Byggmakkers punchout-løsning.

Bli den første til å kommentere på "Utviklet ehandelsløsning med leverandør – sikrer kontroll over innkjøp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.