Avlyser 3000 operasjoner årlig – innovasjonspartnerskap skal gjøre slutt på det

Anbud365: Avlyser 3000 operasjoner årlig – innovasjonspartnerskap skal gjøre slutt på detOdd Arild Lehne, Oslo universitetssykehus er prosjektleder for sykehusets «Kontrolltårn»-prosjekt – et innovasjonspartnerskap i samarbeid med KPMG, ServiceNow og Neo Consulting.

Skriv ut artikkelen

Årlig blir 3000 operasjoner avlyst ved Oslo universitetssykehus (OUS). Resultatet av et innovasjonspartnerskap skal gjøre slutt på det nå. Sammen med sine valgte partnere skal sykehuset skal det utvikles IKT-verktøy for å levere sanntidsregistrering av operasjonsvirksomhet for planlegging og styring av operasjonsvirksomhet i sykehus. «Kontrolltårn» som innovasjonspartnerskapet er kalt, skal bedre pasientflyten på Norges største sykehus. Dette skal gi færre avlyste operasjoner, bedre forhold for ansatte og økt pasientsikkerhet. 

Oslo universitetssykehus (OUS) er landet største kirurgiske sykehus og opererer 54.000 ganger i året. Dagens systemer for planlegging av bemanning, styring av utstyr/rom og pasientadministrasjon er i begrenset grad integrert og er i all vesentlig grad basert på manuell planlegging. Det er dette det skal bli en endring på nå.

OUS har valgt KPMG, ServiceNow og Neo Consulting som innovasjonspartnere. Ved hjelp av innovasjonspartnerskapet skal sykehuset utvikle løsninger og systemer for planlegging av operasjonsvirksomheten. Målet er bedre resultater for pasientene og bedre ressursutnyttelse i sykehuset. Behov er i første rekke knyttet til prosessforbedring og automatisering i planleggingsprosessen fra det taktiske til det operative nivået.

Må kansellere operasjoner

Operasjonene skal planlegges, om de er planlagte eller øyeblikkelig hjelp. Planleggingen ved OUS er i vesentlig grad manuell. Sykehusets digitale systemer for planlegging av bemanning, styring av rom og utstyr og pasientadministrasjon snakker i begrenset grad sammen. Konsekvensen av disse begrensningene er at sykehuset må stryke (kansellere) 3000 operasjoner hvert år. De fleste strykes like før operasjonen skulle startet.

Teknologiplattformen ServiceNow er et sentralt element i «Kontrolltårn»-konseptet. Det er en plattform som gjør det mulig å digitalisere på tvers av eksisterende systemer. Med ServiceNow oppnår digitaliseringsprosjektene høyere endringstakt og kan rulle ut nye versjoner på kort tid. Feil rettes underveis og brukerne får raskt svar på tilbakemeldinger. 

Får planleggings-informasjon

Et viktig formål er at ansatte i fremtiden får den informasjonen de trenger for å prioritere og planlegge arbeidsdagen sin. Bedre prioritering og planlegging vil bidra til færre strykninger og bedre kvalitet. Det vil gi høyere produksjon, færre komplikasjoner og mer effektiv drift, heter det i omtalen av innovasjonspartnerskapet. Resultatet blir at alle pasienter får riktig behandling til riktig tid.

Oslo universitetssykehus samarbeider med Innovasjon Norge, Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), Sykehuspartner HF, Sykehusinnkjøp HF og Helse Sør-Øst RHF. Nå starter den fjerde av de fem fasene i et innovasjonspartnerskap. Sykehuset skal sammen med samarbeidspartnere utvikle konkrete løsninger/tjenester for å dekke de definerte behovene. Dersom den utviklede løsningen svarer til avtaler og resultat har sykehuset mulighet til å anskaffe løsningen som er utviklet.

Bli den første til å kommentere på "Avlyser 3000 operasjoner årlig – innovasjonspartnerskap skal gjøre slutt på det"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.