Innkjøpslærdom fra Covid-19 oppsummert i sju nøkkelfaktorer

Anbud365: Innkjøpslærdom fra Covid-19 oppsummert i sju nøkkelfaktorerGrete Faremo, direktør for FNs innkjøpsorganisasjon UNOPS, spør i en artikkel i bistandsaktuelt.no om hva som kreves for å sikre medisinske forsyninger under en pandemi.

Skriv ut artikkelen

Covid-19-pandemien har satt nasjonale helsesystemer over hele verden på en smertefull prøve. Anskaffelse av nødvendig utstyr har vist seg å være en sentral utfordring, skriver Grete Faremo i bistandsaktuelt.no. Estimater anslår at en femdel av alle helseutgifter rundt om i verden kunne bli bedre brukt. Covid-19 lærer oss mye om mer effektive helse-innkjøp og verdien av forsyningskjeder, slår hun fast, og lister opp sju nøkkelfaktorer.

Faremo er direktør for FNs innkjøpsorganisasjon UNOPS. Hun har tidligere vært statsråd i Norge og arbeidet for Microsoft i Europa. Med utgangspunkt i erfaringene fra hennes organisasjon spør hun i artikkelen hva som faktisk kreves for å sikre forsyningen av medisinske nødvendigheter under en pandemi? Og hva kan vi lære av responsen på covid-19 fram til nå? Hun skisser sju faktorer å begynne med:

  • Lokale forhold er nøkkelen:  Det er virkelig helt avgjørende å forstå lokale forhold og behov før en kan komme opp med en innkjøpsstrategi. Hva er de viktigste behovene, og hva trenger lokalsamfunnene for å kunne møte dem? Hva er den beste måten å kjøpe disse tingene på? Og hvordan får vi dem fram på den sikreste, raskeste måten?
  • Fleksibilitet: I en situasjon som endres fra dag til dag, er det helt avgjørende å være fleksibel og raskt tilpasse seg endringer. Offentlige innkjøp bør være designet for dette. De bør åpne for maksimal fleksibilitet og smidighet i krisesituasjoner, og samtidig være bærekraftige og oppnå valuta for pengene.
  • Transparens: Ikke vær redd for å skrive om reglene, spesielt når liv står på spill. Men pandemi eller ikke pandemi, innkjøpsordninger må fortsatt være transparente og ansvarlige. De må tjene samfunnets interesser og sikre best mulig bruk av offentlige midler.
  • Leverandører: Å ha en solid leverandør-base og effektive søkeverktøy over leverandører er en nøkkel for å sikre tilgang til lokale, regionale og internasjonale markeder. UNOPS gjør dette gjennom sin egen plattform for e-handel, UN Web Buy Plus.
  • Forsyningskjeder: Å sikre at forsyningene kommer fram dit de trengs, er en stadig mer utfordrende oppgave i dag, da de fleste forsyningskjeder blir forstyrret eller brutt. Dette blir et leveranse-puslespill – kvalitetskontroll, inspeksjoner, distribusjon, lagerbeholdning – men hver puslespillbit må passe sammen, ellers blir det ikke noe resultat.
  • Innovasjon: Regjeringer, privat sektor og sivilsamfunnet må arbeide sammen. Over hele verden finner vi mange eksempler på hvordan bedrifter – store som små – har funnet måter å takle pandemien på, fra å donere desinfiseringsmidler til å bygge respiratorer og finansiere krisehjelp. Flere slike innovative partnerskap er nødvendige for helseinnkjøp i en krisesituasjon.
  • Bærekraft: Både miljømessig og sosial bærekraft må stå sentralt for responsen på krisen. Fra avfallsbehandling, til å støtte lokalsamfunn og sikre at likestilling står sentralt i alt arbeidet, har innkjøpspraksis en nøkkelrolle i å sikre bærekraftige forsyningskjeder som tjener alle.

Bli den første til å kommentere på "Innkjøpslærdom fra Covid-19 oppsummert i sju nøkkelfaktorer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.