Innovasjonspartnerskap tester ut digital pasientoppfølging i praksis

Anbud365: Innovasjonspartnerskap tester ut digital pasientoppfølging i praksisIngunn Olsen er innovasjonssjef i Sykehuset Østfold og prosjektleder for innovasjonspartnerskapsprosjekt «Nyskapende pasientforløp» (foto: Sykehuset Østfold).

Skriv ut artikkelen

Den første pasienten er nå inkludert i utprøvingen av en ny tjeneste for digital hjemmeoppfølging av kreftpasienter. Utprøvingen er en del av innovasjonspartnerskapet «Nyskapende pasientforløp», der Sykehuset Østfold samarbeider tett med leverandøren Diffia og Sykehuspartner om å utvikle og teste en tjeneste for digital hjemmeoppfølging som en integrert del av pasientforløpet.

I innovasjonspartnerskapsprosjekt «Nyskapende pasientforløp» utvikles en helhetlig, digital/virtuell tjeneste som en integrert del av pasientforløp for trygg og god hjemmeoppfølging av kreftpasienter. Der kan pasienten utføre og dele målinger og registrering med helsetjenesten, få tilpasset informasjon og beslutningsstøtte, og ha smidig kommunikasjon og samhandling med helsetjenesten underveis i forløpet.

Tjenesten heter «Nimble Homewards», og består av en app for helsepersonell på sykehuset (Nimble Clinic) og en app for pasientene hjemme (Nimble People). Dette gjør det mulig for klinikker og pasienter å ha kommunikasjon når pasienten er hjemme mellom behandlingene, gjennom utveksling av digitale skjemaer for symptomkartlegging og meldinger med tekst og bilder.

Resultater via app

Pasienten har også mulighet til å utføre målinger som blodtrykk, vekt, temperatur og oksygenmetning, og formidle resultatene gjennom appen på sin mobiltelefon. Sykehuset kan dermed følge opp pasientens helsetilstand, få mulighet til å oppdage forverringer, og sette i gang tidlige tiltak. Tjenesten er tilgjengelig for pasient og klinikker både på PC, nettbrett og mobiltelefon. En forutsetning for å lykkes er at den digitale tjenesten er integrert med de systemene klinikerne bruker og at det oppleves trygt for både pasienter og klinikerne.

Pasienten benytter egen mobil eller pc med innlogging med Bank ID til å kommunisere med ansvarlig helsepersonell på sykehuset. På den måten slipper pasient og sykehuset å administrere og vedlikeholde egne enheter/nettbrett til dette formålet. Pasient og helsepersonell kan på en lovlig og sikker måte utveksle meldinger med bilde. Med klinisk utprøving vinner brukerne erfaring med tjenesten, samt får utført systematisk brukertesting som grunnlag for forbedring av tjenesten.

Velferdsmessig potensial

I dag må pasientene komme til sykehus eller institusjon med laboratorium for å ta prøver. For mange pasienter innebærer dette mye tid til reising til og fra sykehus, telefonhenvendelser til en presset helsetjeneste, samt venting på time til prøvetaking og svar. Venting utgjør en stor trussel da det kan innebære forverring av helsetilstand.

Gevinstene vil hver for seg og samlet utgjøre et stort velferdsmessig potensial gjennom en mer effektiv helsetjeneste, deltakende pasienter som får være mer hjemme og store kostnadsbesparelser knyttet til reduserte sykehusinnleggelser, sykefravær, transport med mer. Siden behovet gjelder hele helsetjenesten, vil også andre sykehus, private og offentlige helseinstitusjoner uten et laboratorium og kvalifisert laboratoriepersonell, kunne benytte seg av den ferdig utviklede løsningen eller tjenesten, og dermed ha samme gevinstpotensial.

Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap tester ut digital pasientoppfølging i praksis"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.