Konkurransepreget dialog bidrag til mer effektiv AMK-sentraler

Anbud365: Konkurransepreget dialog bidrag til mer effektiv AMK-sentralerAdministrerende direktør i HDO (Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF) Lars Erik Tandsæther (t.v.) og sales director Michael Israelson, Motorola Nordic&Baltics utfører koronavennlig signering.

Skriv ut artikkelen

Fremtidens effektive arbeidsplass ved akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK-sentralene) er under utvikling. Ved hjelp av konkurransepreget dialog har Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF (HDO) har nylig gjort avtale om løsning for kommunikasjon over telefon, video og nødnett. Samtidig er de regionale helseforetakene i ferd med å gjøre klart til fremtidens oppdragshåndteringsløsning for AMK-sentralene. De to løsningene skal etter hvert integreres tett.

Dagens kommunikasjonsløsning fra 2006 tilfredsstiller ikke kravene til en moderne kommunikasjonsløsning slik at helsevesenet over tid har sett behov for en oppgradering. Derfor har HDO, i samarbeid med Sykehusinnkjøp, gjennomført anskaffelse av en ny løsning. Avtalen er sluttet med Motorola Solutions Danmark AS om levering av fremtidens kommunikasjonsløsning til alle AMK-sentraler, akuttmottak, og legevaktsentraler. Anskaffelsen ble gjennomført som konkurransepreget dialog.

Konkurransepreget dialog har gitt HDO muligheten til å gå i dialog med prekvalifiserte leverandører basert på helsetjenestens behov. Gjennom dialogen ble behovene omformet til krav basert leverandørenes innspill til hvordan behovene kan oppfylles. På denne måten anskaffer HDO en standardløsning som også mange andre av Motorola sin kunder benytter, med de gevinster det har for kostnader og utviklingshastighet.

Fire av fem leverte tilbud

HDO innledet dialog med fem leverandører. Én leverandør valgte å trekke seg, noe som resulterte i gjennomføring med fire leverandører som alle innleverte tilbud. Det er ikke uvanlig at leverandører trekker seg underveis i slike prosesser.

På grunn av situasjonen rundt covid-19 har prosjektet blitt noe forsinket, ettersom helsetjenesten hadde behov for omdisponering av ressurser i en periode da utbruddet inntraff. Arbeidet med å ta i bruk ny løsning vil starte tidlig i 2021, og første implementering er planlagt til høsten 2022.

Akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK) håndterer medisinske nødnummer 113 og tilhørende kommunikasjonstjenester for sine regioner. De har til oppgave å iverksette hjelp når det oppstår akutte hendelser eller situasjoner. Akuttmottakene har et utstrakt behov for kommunikasjon internt i helsetjenesten når de mottar pasienter med akutt sykdom for undersøkelse, observasjon, diagnostikk og behandling. Legevakt-sentralene mottar og håndterer medisinske henvendelser fra publikum i eget legevaktdistriktet hele døgnet.

Fremtidens oppdragshåndtering

Parallelt med HDO-prosjektet implementerer de regionale helseforetakene fremtidens oppdragshåndteringsløsning for AMK-sentralene. Denne løsningen omhandler bl.a. registrering, bestemmelse av hastegrad, samt disponering av ambulanser. AMK-sentralene vil benytte HDO sin løsning for kommunikasjon over telefon, video og nødnett. Begge løsningene vil integreres tett, slik at fremtidens operatører får en mest mulig effektiv arbeidsplass. Til sammen vil disse to løsningene utgjøre fremtidens arbeidsflate på AMK-sentralene.

Ny kommunikasjonsløsning muliggjør mer robuste og ikke minst mer fleksible tjenester ved at kapasitet kan utvides etter behov. I tillegg vil sentraler kunne avlaste hverandre, noe som kun kan gjøres i begrenset grad i dag.  Muligheter for samhandling ble spesielt tatt opp i rapporten til Gjørv-kommisjonen etter terroraksjonen 22. juli 2011.

Bli den første til å kommentere på "Konkurransepreget dialog bidrag til mer effektiv AMK-sentraler"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.