• Leverandører
  • First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Isobar Norge AS
    Imatis AS
    KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    Elite Vinduspuss AS

NAV virkelig tent på leverandørdialog og innovative anskaffelser

Anbud365: NAV virkelig tent på leverandørdialog og innovative anskaffelserNAV , med adm. dir. Sigrun Vågeng i spissen, har nedfelt innovative anskaffelser i sin anskaffelsesstrategi (Foto: Eivind W. Skifjeld).

Skriv ut artikkelen

Å legge til rette for innovative anskaffelser står sterkt i NAV. Leverandørene involveres mer enn før. Konkurransegrunnlag sendes på høring – på Doffin – slik at de kan sjekke med markedet at de ikke har skapt utilsiktede hindre for innovasjon. NAV har vært med i Nasjonalt program for leverandørutvikling helt fra starten og var blant de første til å utvikle og bruke metoden for innovative offentlige anskaffelser.

Nå er metoden blitt regelen på hjelpemiddelområdet, den brukes på alle innkjøp av hjelpemidler i NAV, rundt 5 milliarder kroner i året. Det fremgår av en artikkel på leverandorutvikling.no. Innovative anskaffelser er blitt en del av NAVs «innkjøps-DNA», ifølge nettstedet leverandorutvikling.no. Til enhver tid har de 12-15 hjelpemiddel-anskaffelser gående. De fleste pågår i halvannet til to år.

NAV hadde dialog med markedet også før de ble med i leverandørutviklingsprogrammet, men nå involveres leverandørene mer enn før. Dette gjør anskaffelsesprosessen mer transparent og gir mulighet for å avdekke utfordringer tidlig i prosessen. Den viktigste endringen har vært overgang til behovsbaserte kravspesifikasjoner fra mer tekniske kravspesifikasjoner.

Ut på Doffin

Ikke bare har de gjort «innovative anskaffelser» til sin foretrukne metode. De har også videreutviklet den. NAV sender nå konkurransegrunnlaget på høring – på Doffin – slik at de kan sjekke med markedet at de ikke har skapt utilsiktede hindre for innovasjon.

NAV har tatt steg for steg og bygd kunnskap og trygghet rundt metoden. For hvert nytt utviklingssteg tas kontrollert risiko. Innovative anskaffelser er nedfelt i NAVs anskaffelsesstrategi – «Langsiktig plan for utvikling av anskaffelsesområdet».

Stimulerer til innovasjon

NAV stimulerer til innovasjon. Leverandørene vet at konkurransen er hard og de må komme opp med nye, gode løsninger for brukerne om de skal nå fram i konkurransen.

I likhet med alle andre etater må NAV rasjonalisere måten det arbeides på. De må bli bedre på å ta i bruk digitaliserte løsninger i prosessen. Det vil også gjelde innovative anskaffelser. Taktskiftet i teknologiutvikling gjelder også for hjelpemidler, og NAV ønsker å bli enda bedre til å både etterspørre og ta i bruk mer fremtidsrettede løsninger for brukerne.

Dersom noen skal gjøre sin første innovative anskaffelse, har NAV erfaring å komme med:

  • Snakk med noen som har gjort det før
  • Prøv metoden ut på et egnet område
  • Bruk metoden som en verktøykasse og velg det som passer
  • Vær tydelig overfor leverandørene hva som er hensikten og hvordan prosessen kommer til å se ut
  • Bruk metoden med kløkt, tilpass til hva det er behov for. Det er forskjell på å anskaffe helt nye innovative løsninger eller siste nytt innen penn og papir

Be the first to comment

on "NAV virkelig tent på leverandørdialog og innovative anskaffelser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*