Sykehusinnkjøp inviterer til innovasjon og leverandørdialog

Anbud365: Sykehusinnkjøp inviterer til innovasjon og leverandørdialogStyreleder Steinar Marthinsen (t.v) og adm. dir. Kjetil Istad i Sykehusinnkjøp på dialogkonferansen på Gardermoen markedsførte betydningen av dialog med leverandørmarkedet for å sikre gode kjøp og bedre pasienttilbud.

Skriv ut artikkelen

Leverandører som er interessert i å selge til Norges omfattende sykehussektor, inviteres til dialog og innovasjon. Slik kan signalene fra Sykehusinnkjøp på deres første dialogkonferanse oppsummeres. Nye løsninger trengs, og innovasjon bidrar til et bedre pasienttilbud. Dialog gir bedre kvalitet i sykehusene, mer helse for pengene, større muligheter for små og mellomstore bedrifter, bedre konkurranser, og bedre bruk av offentlige midler, ifølge adm.dir i Sykehusinnkjøp, Kjetil Istad, på konferansen.

Dialogkonferansen på Gardermoen i disse dager er Sykehusinnkjøps første i sitt slag. Godt 400 påmeldte, hvorav tre firedeler representerer leverandører til spesialisthelsetjenesten. Formålet med konferansen er å understreke og bygge ut ønsket og behovet for dialog mellom kjøper og selger. Sykehusinnkjøp mener at det er svært sentralt å ha en god dialog med markedet for å kunne gjøre de beste kjøpene for pasientene og helsevesenet.

Konferansen har en plenumsdel der dialogen mest dreier seg om overordnede signaler, så deles forsamlingen i grupper – en for hver av de kategoriene fra anskaffelsesplanen som er tema nå. I tillegg får leverandørene møte de representantene for Sykehusinnkjøp som er ansvarlige for avtaler som de aktuelle bedriftene er interessert i. Hele 474 speed-dates er avtalt i løpet av de to dagene konferansen varer.

Innovasjon i tankesettet

Innovasjon er et annet hovedanliggende for Sykehusinnkjøps anskaffelser. Vi skal ha innovasjon i vårt tankesett hele tiden, fastslo styreleder i Sykehusinnkjøp, Steinar Marthinsen. Det er stort behov fro nye løsninger i spesialisthelsetjenesten. Innovasjon blir prioritert og etterspurt i større gard enn før.

Gjennom dialog og innovasjons-appetitt åpner dessuten Sykehusinnkjøp for de mange små og mellomstore bedriftene, og, ikke minst, gründerbedrifter. Det skal ikke bare bli store, landsomfattende avtaler med store bedrifter, understreder adm. dir.Istad. Rett nok skal man legge vekt på samordning, men en rekke avtaler skal også inngås for lokale markeder. Han nevnte at det skal gjøres 231 avtaler for laboratorietjenester og 269 for medisinsk/teknisk utstyr – mye å ta tak i for mindre bedrifter. Vi ønsker bedre konkurranse, bredere deltakelse og derfor vil vi redusere terskelen for deltakelse, sa styreleder Marthinsen.

Kategorisering

Kategorier er et annet sentralt stikkord. Det dreier seg om 13 kategorier, hvorav kjøp av legemidler er den største. På konferansen er dialogen avgrenset til seks kategorier. Den står for en omsetning på 11 milliarder kroner. Totalt er kontraktsverdien på avtalene 17,8 milliarder pr. år – totalvolum er 40,6 milliarder. I alt er det noe over 1000 avtaler. Bare ett område holdes foreløpig utenfor Sykehusinnkjøp, og er det enkelte regionale helseforetakets eget ansvar. Det gjelder kjøp av private helsetjenester, som dels er krevende, dels lett kan bli politisk.

Sykehusinnkjøp er i tillegg svært opptatt av sitt samfunnsansvar, både når det gjelder miljø og etikk.

Bli den første til å kommentere på "Sykehusinnkjøp inviterer til innovasjon og leverandørdialog"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.