Tapt konkurranse tappet kompetansemiljø for 45 medarbeidere

Anbud365: Tapt konkurranse tappet kompetansemiljø for 45 medarbeidereLeder av bransjefellesskapet i Virke Homecare, adm. dir Eric Steira i Invacare (t.h. på bildet) mener NAVs anskaffelsespraksis bør justeres slik at den i større grad gir den enkelte bruker økt mulighet til å få et produkt tilpasset sine behov av en leverandør med kompetanse og erfaring. Her sammen med direktør Alisdair Munro, leder av Virke Kunnskap og Teknologi.

Skriv ut artikkelen

Hver gang NAVs nasjonale avtaler for hjelpemidler rullerer kan dette innebære store endringer i markedet. Et eksempel er bedriften Etac som produserer elektriske rullestoler. Etter NAVs anskaffelsesprosess i 2015 ble Etac representert med bare to av sine rullestoler. Dette førte til at 45 ansatte måtte slutte. Virke slår fast at det er viktig at NAV fremmer gode innkjøp for å sikre stabile og lønnsomme norske kompetansemiljøer.

Et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg ledet av professor Arild Hervik la nylig fram rapporten «En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling». Her er også anskaffelsesvirksomheten til NAV (den statlige delen, Arbeids- og velferdsetaten) vurdert. I den forbindelse har Oslo Economics gjort en evaluering. Når det gjelder NAVs anskaffelser av hjelpemidler vil ikke utvalget foreslå endringer knyttet til hvordan de statlig finansierte hjelpemidlene skal anskaffes i fremtiden.

NAVs innkjøpspraksis innen Homecare-bransjen var tema da Virke og Virkes medlemsbedrifter forleden møtte NAV. Møtet fant sted samme uke som regjeringens ekspertutvalg la frem sin rapport. Virke understreker at det er av stor betydning at NAV fremmer gode innkjøp for å sikre stabile og lønnsomme norske kompetansemiljøer.

Uheldige anbudsprosesser

– Den norske praksisen skiller seg fra den vi ser i våre naboland, ifølge Bjørn Haugen i Adaptor hjelpemidler. Både i Danmark og Sverige er antallet avtaler høyere enn i Norge, fordi innkjøpene gjøres av henholdsvis kommuner og regioner.

NAV er en storkunde innenfor Homecare-markedet, og kjøper inn hjelpemidler for 5 mrd kr i året. NAV praktiserer nasjonale avtaler med en typisk reell løpetid på 4 år. Hver gang disse avtalene rullerer kan dette innebære store endringer i markedet.

– Vi i Homecare-bransjen er bevisste på at de produktene vi leverer, skal hjelpe mennesker med varige funksjonsnedsettelser til å kunne arbeide eller få et bedre liv. Vi mener praksis bør justeres slik at den i større grad gir den enkelte bruker økt mulighet til å få et produkt tilpasset sine behov av en leverandør med kompetanse og erfaring, sier adm. dir Eric Steira i Invacare i en kommentar på Virkes nettsider. Han leder i Virke Homecare.

Resulterer i tapte arbeidsplasser

Bedriften Etac produserer elektriske rullestoler ved selskapets fabrikk på Hønefoss. Her lages blant annet Balder-stolen. Etter NAVs anskaffelsesprosess i 2015 ble Etac representert med bare to av sine rullestoler. Dette førte til at 45 ansatte måtte slutte. – Hadde det vært flere anbud å konkurrere om, hadde ikke en tapt konkurranse nødvendigvis gitt slike utslag, sier Glenn Kjær i Etac.

– Virke har pekt på innkjøpsfaglige grunner til at det bør gjøres endringer i dagens praksis. I motsetning til utvalget mener vi at samfunnsmessige hensyn tilsier dette. Virke vil derfor arbeide grundig med utvalgets rapport i tiden fremover, sier Anita Sundal, advokat i Virke næringspolitikk.

Bli den første til å kommentere på "Tapt konkurranse tappet kompetansemiljø for 45 medarbeidere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.