D–dag for førerløs brøyting på flyplasser

Anbud365: D–dag for førerløs brøyting på flyplasserI arbeidet med å utvikle en prototyp for førerløs brøyting kan Avinor stille til disposisjon sin flyplass–kompetanse og et eksemplar av dagens snøryddekjøretøy.

Skriv ut artikkelen

 

I dag, for ett år og en uke siden, inviterte Avinor til dialogkonferanse i samarbeid med Nasjonalt program for leverandørutvikling, der Avinor – som er innenfor forsyningssektorene – er blant partnerne. Formålet med konferansen var å få innspill fra leverandørmarkedet på utvikling av førerløse kjøretøy til snøbrøyting på flyplasser.

– Nettopp dialog med markedet har vært viktig for oss i denne førkommersielle anskaffelsesprosessen, sier Joachim Jacobsen, kommersiell kategoriansvarlig i Avinor for rullende materiell. Etter konferansen bad vi om kort casebesvarelse med overordnede skisser på hvordan markedet så for seg utviklingen av et slikt kjøretøy. Deretter ble det gjennomført en-en møter med de som hadde besvart caseoppgaven. Prosjektorganisasjonen hos Avinor foretok så lønnsomhetsberegninger og sikret forankring i ledelsen. Neste steg i prosessen var å sende ut enkelte hovedpunkter i det kommende konkurransegrunnlag på høring i markedet. Basert på innspillene kunngjorde vi en konkurranse for halvannen måned siden.

Markedsdialog viktig uansett

Jacobsen poengterer at dialog med markedet er viktig, enten det dreier seg om innovasjoner eller ei. I forbindelse med den førkommersielle anskaffelsen fikk markedet dessuten tid på seg til å modnes ytterligere.

Konkurransen, som det er tilbudsfrist for 11. mars, er basert på funksjonskrav, og tildelingskriteriene har to hovedoverskrifter:

  • Hvilke funksjoner vil en førerløs brøytemaskin kunne ha?
  • Forslag til gjennomføringsplan.

Vektingen dem imellom er 50/50. Tilbyderne får en viss belønning for å bidra.

Vi vet jo ikke hvor mange tilbud vi får, og hva tilbudene eventuelt vil inneholde, fortsetter Jacobsen. Kontraktstildeling er planlagt til april i år, og hvor mange og hva slags konstellasjoner som får kontrakt, vites jo heller ikke enda.

Utvikling av prototyp

I arbeidet med å utvikle en prototyp kan Avinor stille til disposisjon sin flyplass–kompetanse og et eksemplar av dagens snøryddekjøretøy. Aktuell flyplass er ikke valgt, men den må ligge i snøsikre områder. Det peker mot Midt–Norge og/eller Nord–Norge. Prototyp–testing kan også skje utenfor flyplass, til og med i utlandet.

Jacobsen understreker at det er risiko forbundet med prosjektet: Det kan jo vise seg at prototypen ikke holder mål, det blir for kostbart å sette den i produksjon e.l. Man kan altså sitte igjen med tomme hender eller med teknologi som ytterligere bør modnes.

– Vårt vesentlige siktepunkt er å bruke anskaffelsesprosessen til å etablere konkurranse i et marked. Med en vellykket prototyp–testing åpner deg seg en mulighet for en vanlig anskaffelse om kjøp av førerløst snøryddemateriell. Imidlertid er det ikke avgjort ennå, fastslår han.

Bli den første til å kommentere på "D–dag for førerløs brøyting på flyplasser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.