• Leverandører
  •  

Dynamisk innkjøpsordning og lokale, miljøsertifiserte leverandører kjernen i elbil-satsing

Anbud365: Dynamisk innkjøpsordning og lokale, miljøsertifiserte leverandører kjernen i elbil-satsing- Vi har blitt forsinket i prosessen pga Korona-situasjonen men håper fortsatt på å nå 75% innen 31.12.2020, dvs. kjøpe 37 biler til i år, sier Ole Mattis Furuseth, innkjøpsrådgiver i Hamar kommune. På bildet Furuseth (til venstre) sammen med Hamar-ordfører Einar Busterud og generalsekretær i Norsk elbilforening i forbindelse med at kommunen fikk pris som Innlandets elbil-kommune nr. 1 (Foto: Odd-Olaf Schei, DFØ).

Skriv ut artikkelen

Hamar kommune har store ambisjoner når det gjelder å elektrifisere bilparken sin. I tillegg satser kommunen på lokale leverandører når det gjelder å kjøpe og legge til rette for elbiler. Nylig etablerte de bruk av dynamisk innkjøpsordning, som er et positivt bidrag både til kjøp av elbiler og til bruk av lokale leverandører. Nå har kommunen også innført krav om miljøsertifisering til de leverandørene som ønsker å levere.

Hamar kommunes satsing på dynamisk innkjøpsordning var også en viktig årsak til at kommunen nylig gikk seirende ut av konkurransen om å bli Innlandets elbil-kommune nr. 1. Prisen ble utdelt foran rådhuset av generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, og leder i Innlandet elbilforening, Eivind Falk, som overrakte prisen til Hamars ordfører Einar Busterud.

Innføringen av dynamisk innkjøpsordning (DPS) sikrer tilgang til størst mulig del av elbilmarkedet og gi nye leverandører fortløpende mulighet til å kvalifisere seg som leverandør av elbil til kommunen. Dette har resultert i at halvparten av kommunens egne biler i 2020 var elektriske, og ifølge egne framskrivninger vil tallene være 75% mot slutten av 2020 og 100% i 2021.

Positiv DPS-ordning

Ole Mattis Furuseth, innkjøpsrådgiver i Hamar kommune, forteller til Anbud 365 at den nyetablerte DPS-ordningen har vært positiv:

– Vi har nå 10 lokale leverandører av elbiler mot seks tidligere. Dette gir oss, fremholder han, bedre tilgang til markedet, større konkurranse og fleksibilitet til å ta nye leverandører inn i ordningen fortløpende. Vi satser fortsatt på lokale leverandørene som nå har krav om miljøsertifisering for å levere. Det er et nytt krav fra vår side. Enten må de inneha sertifisering ved kontrakt, eller de må forplikte seg til å være sertifisert innen 12.mndr etter kontraktsdato.  Dette gjør at vi får flere lokale miljøsertifiseringer, som igjen er positivt for Hamar-miljøet. Siste kontrakt har utløst forpliktelse for en leverandør som ikke var miljøsertifisert fra før. De har nå forpliktet seg til å inneha sertifisering innen 12 måneder. Så dette kravet bidrar.

Hamar Kommune har nå 88 elbiler av totalt 168 kommunale person- og varebiler (52%).

Tre elbil-konkurranser

Utviklingen i Hamar kommune som følge av intensiv satsing på elbil-anskaffelser

– Vi har blitt forsinket i prosessen pga korona-situasjonen men håper fortsatt på å nå 75% innen 31.12.2020, dvs. kjøpe 37 biler til i år, sier Furuseth. Vi sparer nå mer enn 130 tonn co2 ekvivalenter årlig med 88 el-biler (52%) og vil årlig spare ca 210 tonn med 75%. 100% = nesten 300 tonn årlig. Vi har installert 20 nye ladepunkter til nå i år og kjørt tre konkurranser på elbiler.  Vi jobber i disse dager med ladeinstallasjoner og kjøp av flere elbiler. Noe redusert fremdrift med hjemmekontor, føringer for kontakt og litt spesiell situasjon i første rekke i Helse og omsorg som har de fleste kommunale bilene.

Arbeidet med elektrifisering av bilparken er i høy grad et dugnadsprosjekt. Furuseth, legger vekt på at Hamars lokalpolitikere har levert en klar bestilling og at staten v/ Miljødirektoratet har tilrettelagt støtteordning. Difi (nå Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) har vært en god og tilgjengelig støttespiller, og kommunen har lagt opp til prosjektgjennomføring med god ledelsesforankring og brukerinvolvering. Furuseth fremhever den tydelige ledelsesforankringen. Det er et klart krav til elbil og miljøkrav som gjelder, og det har forenklet både innkjøpsprosess og prosjektgjennomføring. Klar politisk bestilling kom via vedtatt klimabudsjettet. Det har gjort prosessene enklere. I starten var det noe mer «valgfritt» og bedringen er merkbar.

Be the first to comment

on "Dynamisk innkjøpsordning og lokale, miljøsertifiserte leverandører kjernen i elbil-satsing"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*