• Leverandører
  •  

Dynamisk innkjøpsordning sentralt verktøy da Hamar vant elbil-konkurranse

Anbud365: Dynamisk innkjøpsordning sentralt verktøy da Hamar vant elbil-konkurranseFra overrekkelsen av prisen som Innlandets elbil-kommune nr. 1 til Hamar kommune i formiddag, fra venstre: Ole Mattis Furuseth, Innkjøpsrådgiver, ordfører Einar Busterud, Hamar kommune, Christina Bu, generalsekretær i Norsk el-bilforening og Einar Falk, Innlandet elbilforening. (foto: Markus Nilsen Rotevatn).

Skriv ut artikkelen

Hamar kommunes satsing på dynamisk innkjøpsordning var en viktig årsak til at kommunen gikk seirende ut av konkurransen om å bli Innlandets elbil-kommune nr. 1. Innføringen av dynamisk innkjøpsordning sikrer tilgang til størst mulig del av elbilmarkedet og gi nye leverandører fortløpende mulighet til å kvalifisere seg som leverandør av elbil til kommunen. Dette har resultert i at halvparten av kommunens egne biler i 2020 var elektriske, og ifølge egne framskrivninger vil tallene være 75% mot slutten av 2020 og 100% i 2021.

Konkurransen om årets elbilkommune i Innlandet ble lansert allerede i januar i år, og Hamar var en av kommunene som meldte seg på. Konkurransen skulle egentlig avgjøres i slutten av mars, men på grunn av smittevern og omstendigheter ble dette utsatt. Nå er det imidlertid klart, og en jury med to representanter fra Innlandet elbilforening og generalsekretæren i Norsk elbilforening tok beslutningen i det som ble et «Mjøsderby»: Hamar gikk av med seieren knepent over naboen på andre sida av Mjøsa, Gjøvik.

Det heter i juryens begrunnelse at begge kommunene har en bevisst og ambisiøs strategi for å legge til rette for elbiler og nullutslipp i personbiltrafikken. De er opptatte av å finne nye måter å akselerere elbilutviklingen på og ikke minst å ta ansvar for å informere og inspirere andre kommuner i regionen.

Elbilandel på 6,3%

Diplom og statuett ble Hamar kommune til del da de gikk seirende ut av konkurransen om å være Innlandets elbilkommune nr. 1. Bruk av dynamisk innkjøpsordning er et bidrag til at kommunen vant.

Hamar har oppnådd en elbilandel på 6,3% av den totale personbilparken i kommunen. Kommunen følger tett med på kapasitet på offentlige ladepunkter med jevne målinger og bygger ut videre når målingene viser behov. Dette gjør at ladekapasiteten både ved hurtigladere og normalladestasjonen framstår som svært god.

Hamar kommune fikk 14 av 18 mulige poeng av juryen. For å nå toppscore må kommunen kunne vise til enda større resultater i elbilutviklingen (markedsandelen for elbil i nybilsalget var i 2019 på 25,9 prosent). Og skal elbil være for alle, må alle få mulighet til hjemmelading, noe en støtteordning for utbygging av ladeinfrastruktur i borettslag og sameier kunne hjulpet betydelig med.

Gjøvik hakk i hæl

Gjøvik har kommet veldig sterkt det siste året, skriver juryen, og har en elbilandel på 29,3% i nybilsalget i 2019. Kommunen har fått god oppmerksomhet om sin satsning på elbiler i helse- og omsorgstjenesten som gjør at den totale kommunale bilparken vil utgjøre en andel på rundt 34% i løpet av 2020. Gjøvik har på sin side tatt et viktig grep for at elbil skal være for alle gjennom en støtteordning for utbygging av ladeinfrastruktur i borettslag og sameier.

Gjøvik kommune får 13 av 18 mulige poeng av juryen og kommer på en andreplass like bak Hamar. Juryen skriver at for å oppnå bedre score bør kommunen jobbe for at elbil blir dominerende i flere av kommunens virksomhetsområder samt en gjennomgang og strategisk utvikling av lademuligheter, særlig når det gjelder offentlige tilgjengelige normalladere.

Be the first to comment

on "Dynamisk innkjøpsordning sentralt verktøy da Hamar vant elbil-konkurranse"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*