Dyrere busstrafikk fordi felles standarder i liten grad følges

Anbud365: Dyrere busstrafikk fordi felles standarder i liten grad følgesAnna Grönlund er bransjesjef og viseadm. dir. i Sveriges Bussföretag, som har lansert rapporten «Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder» (foto: Lena Engstrand).

Skriv ut artikkelen

I Sverige har rutebilbransjen utviklet felles standarder for utforming av busser til bruk ved anskaffelser. Men store, offentlige oppdragsgivere bruker disse standardene i liten grad, selv om de selv har vært med på å lage dem. I tillegg legger de nye detaljkrav oppå. Det fordyrer, fremgår det av en fersk rapport fra rutebileierne. Samtidig anbefales bruk av funksjonskrav, særskilt når det gjelder miljøkrav, for bedre å kunne ta i bruk det siste og beste i teknikkutviklingen.

I rapporten «Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder» gjennomgår Sveriges Bussföretag alle anskaffelser knyttet til linjebusstrafikk i 2017. Foreningen organiserer aktører innenfor alle former for yrkesmessig busstrafikk.

Rutebilbransjen i Sverige ble i sin tid enige om en standard – Buss2014 – for krav man stilte til busser som skulle trafikkere områder, der tjenesten foregikk etter kontrakt mellom rutebileier og regionale kollektivtrafikkmyndigheter eller länstrafikbolag.

Legger til detaljkrav

Gjennomgangen av de anskaffelsene som ble påbegynt i fjor, viser at anbefalingene fra Buss2014 bare ble brukt i 20% av anskaffelsene. Formålet med de omforente standardkravene i bransjen er å redusere omfanget av detaljerte og kostnadsdrivende detaljkrav. Undersøkelsen avdekket også at de tre store offentlige kjøperne av busstrafikk i Sverige i tillegg legger til ekstrakrav. I rapporten er Sveriges Bussföretag overrasket over dette, da disse offentlige kjøperne er med i det bransjesamarbeidet som har utviklet Buss2014 og dermed kan påvirke det.

Et eksempel på krav som fordyrer trafikken er tjenestekjøpernes detaljstyring av hvorledes sjåførenes uniformer skal se ut, heter det i rapporten.

Miljøkrav

Når det gjelder miljøkrav, viser statistikken at i 51% av busstjeneste-anskaffelsene ble funksjonskrav benyttet. Resten inneholdt, som det heter, ikke alt for kostnadsdrivende detaljkrav. Slike krav er ikke bare fordyrende, de innebærer dessuten en klar risiko for å gå glipp av de teknikkskiftene som er på sterk fremmarsj. I rapporten fremheves det for øvrig at ordet energieffektivisering må får en større betydning hos de som bestiller landets busstrafikk. Det er ikke rimelig å sløse med energi bare fordi den er fornybar.

Standardisering av utformingen av de kjøretøyene som benyttes innenfor kollektivtrafikken er en av verktøyene for å effektivisere og senke kostnader. En annen mulighet er å benytte funksjonskrav. Ved å stille funksjonskrav kan trafikkforetaket velge den mest effektive metoden eller teknikken for å oppfylle kravet i den konkrete driften. Dette skaper forutsetninger for at trafikkforetakene kan ta i bruk ny teknikk på området og risikoen reduseres for at man på grunn av anskaffelseskrav må bli stående i en teknikk som er blitt gammel.

Bli den første til å kommentere på "Dyrere busstrafikk fordi felles standarder i liten grad følges"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.