Formidabel offentlig, nordisk «innkjøpsmuskel» skal kreve utslippsfri varetransport

Anbud365: Formidabel offentlig, nordisk «innkjøpsmuskel» skal kreve utslippsfri varetransportNøkkelpersoner i gjennomføringen av den nordiske bestillerdialogen (fra venstre) Christine Kihl, DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) og Ida Laustsen, Nasjonalt program for leverandørutvikling.

Skriv ut artikkelen

Produsenter og leverandører av gods- og varebiler har fått et krystallklart signal om fremtidige anskaffelser fra formidable, nordiske «innkjøpsmuskler»: En serie byer og statlig/kommunale innkjøpssentraler har forpliktet seg bare å gå for utslippsfri levering av varer. Leverandører med «utslippsbiler» vil møter stengte dører. Dette fremgår av en fellesnordisk såkalt bestillerdialog. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og Nasjonal program for leverandørutvikling har en nøkkelrolle i gjennomføringen av dialogen.

Felleserklæring fra deltakerne i initiativet er nylig publisert på Doffin og EUs kunngjøringsbase, TED. Og kjøpekraften hos de som er med, er det intet å si på:

I alt 12 store kommuner i Norden er med: To finske (Kaarina og Turku), to danske (Aalborg og København), tre svenske (Stockholm, Göteborg og Örebro) og fem norske (Bergen, Kristiansand, Oslo, Lillestrøm og Trondheim). Statens innkjøpssenter – en svært tung innkjøper når det gjelder å inngå statlige avtaler, er med. Det samme gjelder danske Statens og Kommunernes Indkøbssenter (SKI).

I tillegg følger Nordisk ministerråd – som står bak bestillerdialogen – og Nordic Innovation, som er underlagt ministerrådet, initiativet. Nordic Innovation er en nordisk organisasjon som jobber for å fremme samarbeid om handel og innovasjon på tvers av de nordiske landene.

Nordiske «ankere»

Finske Motiva, Upphandlingsmyndigheten i Sverige og Miljøstyrelsen i Danmark sammen med Statens innkjøpssenter/Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Nasjonalt program for leverandørutvikling har båret frem ministerrådets intensjon i praksis – og er «anker» i den videre, praktiske utvikling av initiativet.

Det fremgår av erklæringen at partene med sitt samarbeid gir et tydelig signal til markedet om sine ambisjoner og etterspørsel når det gjelder anskaffelser. De vil involvere markedet gjennom dialog for å diskutere mulige løsninger og utfordringer, og vil teste og anskaffe praktiske, innovative løsninger som bidrar til utslippsfri transport av varer.

Betydelige utslipp

Utslipp fra varetransport til offentlige virksomheter utgjør nær 5% av de samlede utslippene til luft i Norden. København anslår at leveranse av varer utgjør 4,5 kjørte millioner kilometer innenfor byens grenser hvert år. En beregning gjort av daværende Difi – nå DFØ – på bakgrunn av en rapport fra Asplan Viak anslår at totale utslipp fra vare- og tjenesteleveranser til det offentlige er i størrelsesorden 2 mill. tonn CO2-ekvivalenter i Norge totalt, eller ca. 4 – 5 % av det totale utslippene i Norge.

I våres har det vært digitale markedsdialoger som forberedelser til iverksettelse av dette samarbeidet. Interesserte leverandører har i tillegg hatt muligheter på å sende inn skriftlig materiale med presentasjoner, tips og ideer.

Bli den første til å kommentere på "Formidabel offentlig, nordisk «innkjøpsmuskel» skal kreve utslippsfri varetransport"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.