Frykter fordel NSB i konkurransen om drift av Sørlandsbanen

Anbud365: Frykter fordel NSB i konkurransen om drift av SørlandsbanenAdm. dir i NHO Transport, Jon H. Stordrange, poengterer påpekt at dagens uklarheter i forbindelse med anbudskonkurransen som gjelder Sørlandsbanen, kan skape en konkurransevridning til NSBs fordel (foto: Christian Niclas Nordmark/NSB).

Skriv ut artikkelen

Anbudsfristen for fremtidig drift av Sørlandsbanen med sidespor utløper 1. mars. NHO Transport frykter at det kan ligge en fordel for NSB i anbudskonkurransen. Det dreier seg om uklarheter knyttet til to-sifrede millionbeløp til forpliktelser til ansatte ved eventuell virksomhetsoverdragelse. Nødvendige beløp er avsatt på NSBs side, men ikke hos konkurrentene, som dermed må bake slike beløp inn i sine tilbud, ifølge NHO-foreningen. Det betyr dyrere tilbud.

NHO Transport har forsøkt å uteske Jernbanedirektoratet om hvem som skal ha ansvaret for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overtakelsestidspunktet. Direktoratet vil imidlertid ikke gi konkrete rammer, ifølge NHO-foreningen.

Saken dreier seg om virksomhetsoverdragelser, der det er overdragende part som erverver solidarisk ansvarlige for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overdragelsestidspunktet. Ved bussanbud har det vært lagt til grunn at overdragende part har ansvaret for slike forpliktelser, men dette fremkommer ikke av Jernbanedirektoratets anbudsgrunnlag eller noe utkast til overdragelsesavtale, slik NHO Transport ser det.

Vil ha avklart usikkerhet

Foreningen har stilt fire ulike spørsmål om dette fra de prekvalifiserte selskapene, og hevder at Jernbanedirektoratet har nektet å svare på spørsmål knyttet til selve virksomhetsoverdragelsen etter 2. februar. Skulle ny operatør måtte dekke slike kostnader, kan det søkes om regress hos den overdragende part. NHO Transport understreker at det imidlertid vil være en viss usikkerhet knyttet til et slikt krav, som det både kan ta lang tid og kreve store ressurser å inndrive.

– Det er uforståelig for oss at ikke Jernbanedirektoratet har eliminert denne usikkerheten ved å klargjøre ansvaret for forpliktelsene lenge før anbudsfristen. På den måten risikerer man å få dyrere anbud enn nødvendig fordi en potensiell ny operatør vil prise inn hele eller deler av kostnadene i sine anbud, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Fordel NSB?

Foreningen forventer at direktoratet kommer med klare retningslinjer for hvordan forpliktelsene skal ivaretas, noe som bør gjøres raskt av hensyn til anbudsfristen. Stordrange poengterer at NHO Transport i sine brev har påpekt at dagens uklarheter kan skape en konkurransevridning til NSBs fordel. – NSB har så langt driftet Sørlandsbanen, sier han i sin kommentar på foreningens nettside, og må dermed på løpende basis ha avsatt midler til å dekke de aktuelle forpliktelser. Disse er dermed tilgjengelige for NSB og har blitt avsatt i en periode med en høy offentlig støtteandel.

Eventuell overdragelse til ny operatør skal skje i begynnelsen av juni 2019. På dette tidspunktet har de ansatte krav på å få utbetalt feriepenger for 2018 og ha opptjent feriepenger for de fem første måneder av 2019. Adm. dir. Stordrange:

Kan dreie seg om millionkrav

– NHO Transport har ikke tilgang til anbudsgrunnlaget siden dette er konfidensielt og kun tilgjengelig for prekvalifiserte selskaper. Men hvis det eksempelvis dreier seg om 300 ansatte med gjennomsnittslønn på kr 600.000 i året, vil feriepengekravet for 2018 ligge på rundt 17 millioner. I tillegg vil opptjente feriepenger for 2019 utgjøre bortimot åtte millioner. Så kommer dekning av eventuelle bonuser og ukompensert arbeidstid på toppen.

Bli den første til å kommentere på "Frykter fordel NSB i konkurransen om drift av Sørlandsbanen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.