Historien gjentok seg for kommunen – snublet ved bilkjøp i år også

Anbud365: Historien gjentok seg for kommunen - snublet ved bilkjøp i år ogsåKommunedirektør Geir Olav Jensen i Verdal kommune beklaget overfor kommunestyret at det var skjedd en ny feil i innkjøpsrutinene for biler.

Skriv ut artikkelen

Et bilkjøp var brudd på anskaffelsesregelverket, i et annet bilkjøp var tilbudsfristen bare en uke. Denne praksisen fra Verdal kommunes side har møtt kritikk fra leverandørmarkedet, samtidig som kommunen har beklaget det første av de to kjøpene – avtalebruddet. Også i 2018/2019 snublet kommunen ved et bilkjøp, som ble sterkt kritisert. Den gang viste det seg at Verdal og Levanger kommuner ikke fulgte gjeldende lover for offentlige anskaffelser.

Samme kommune fikk revisjonsrefs i fjor, og ble anbefalt å påse at regelverk og lov/forskrift for anskaffelser ble etterlevet.  Det gjaldt anskaffelser under den nasjonale terskelverdien, noe bilkjøpene som kommunen nå melder beklagelse for på sin nettside, trolig ikke gjorde.

Det ene av disse kjøpene gjaldt anskaffelse av fire brukte biler gjennom utkjøp etter endt leasingavtale. Det viser seg at anskaffelsen ble gjort på et mangelfullt vurderingsgrunnlag, skriver kommunen. I løpet av sommeren har det blitt avklart gjennom dialog med jurist og innkjøpsfaglig kompetanse at utkjøpet er å anse som ny anskaffelse. Dette skulle vært sendt ut som en minikonkurranse etter eksisterende rammeavtale.

Beklagelse

Kommunen beklager overfor andre mulige leverandører, heter det, og kan meddele at hendelsen er registret som avvik i vårt kvalitetssystem og vil bli fulgt opp internt.

Verdal kommune har samlokalisert håndtering av bilparken, for å sikre en mer enhetlig håndtering knyttet drift og investeringer.  Fremtidige vurderinger ved anskaffelser vil gjøres sammen med vårt innkjøpssamarbeid, slås det fast. Og dette ble gjort ved utlysning på anskaffelse av 13 brukte biler etter sommeren. I anbudet ble det åpnet for delleveranser for å sikre tilstrekkelig konkurranse ved anskaffelsen.

En ukes frist

Men Trønder-Avisa kan fortelle at heller ikke den siste anskaffelsen forløp uten kritikk blant leverandørene. Tilbudsfristen her var på en uke. Det mener lokale aktører kan ha forhindret dem fra å delta, da de ikke ville rekke å levere så mange biler innen fristen – fra 17. til 23. august. – Det er ikke en optimal prosess, men det er innenfor regelverket, svarte kommunedirektør Geir Olav Jensen da Trønder-Avisa spurte.

Også i 2018/2019 ble også kommunens bilkjøp sterkt kritisert, da det viste seg at Verdal og Levanger kommuner ikke fulgte gjeldende lover for offentlige anskaffelser. Da gikk bilforhandlere i lokalmiljøet hardt ut mot praksisen, hvor kommunestyrene etterpå vedtok å kalle forholdene sterkt kritikkverdige. De krevde da også en skriftlig redegjørelse.

Alle må få muligheten

– Det er litt overraskende at det skjer igjen, når det ikke skal skje. Det er ingen selvfølge at man vinner en anbudskonkurranse, men alle må få muligheten til å stille på startstreken, sier Christina Madsen, daglig leder ved Sulland Verdal til Trønder-Avisa.

Hun poengterer at det er viktig å følge spillereglene bransjen lever etter. – Offentlige anbud gjøres så riktig som overhodet mulig for at det skal være rettferdig, sier hun.

Bli den første til å kommentere på "Historien gjentok seg for kommunen – snublet ved bilkjøp i år også"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.