Innovativ anskaffelse kan gi verdens første førerløse ferge

Anbud365: Innovativ anskaffelse kan gi verdens første førerløse fergeSlik det en gang var - sykkelfergen Ole III ved kai på Husøy. Nå kan det komme en førerløs, klimavennlig ferge her i stedet. (foto: Peter Fiskerstrand)

Skriv ut artikkelen

For nærmere fem år siden ble den bemannende sykkelfergen over det lille sundet utenfor Tønsberg nedlagt. Nå satser Tønsberg kommune på en innovativ anskaffelse som skal gi en førerløs, klimavennlig erstatning – kanskje verdens første. Sundet er 100 meter bredt og tidvis sterkt trafikkert. NTNU driver samtidig forskning og utvikling for å realisere en førerløs passasjer- og sykkelferge.

I desember i fjor var det dialogkonferanse, der et femtitalls virksomheter var representert – omtrent halvparten mulige leverandører.  De fremmøtte – og eventuelt andre interesserte, er invitert til å levere korte, skriftlige løsningsforslag til Tønsberg kommune innen 16. januar. I uke 5 skal så en–til–en–møter med leverandørene finn sted.

Etter denne dialogen regner Tønsberg kommune med å ha et kunnskapsgrunnlag som skal danne grunnlag for selve anskaffelsen. Kommunen har høye klimaambisjoner når ny ferge for transport av personer og sykler skal anskaffes for strekningen over Husøysund (ca. 100 m) mellom Husøy og Husvik. Ca 5 500 personer er fast bosatt i området der fergestrekningen ligger. I tillegg kommer turistsesongen.

Førerløs

Det er en målsetning å holde driftskostnadene nede, og da kan en autonom/førerløs forbindelse være en mulig løsning. På dialogkonferansen understreket kommunen at det strengt tatt ikke trengte være en ferge. De er også åpne for andre og innovative forslag.

Flere kommuner og fylkeskommuner er interessert i/har planer om å anskaffe klimavennlige passasjerferger med mulighet for autonom drift.  Potensialet for klima- og miljøvennlige, fremtidsrettede passasjerferger ser kommunen på som en mulighet til å utfordre markedet til å utvikle og realisere fremtidsrettede løsninger.

Parallelt går Tønsberg kommune ut med en forespørsel i markedet om en transportløsning over Husøysund fra sommersesongen 2017 for en tidsavgrenset periode 2 +1 +1 år, for å se om det er mulig å få dette tilbudet om ferge-transport raskt på plass. Denne midlertidige transportløsningen foretas som en egen anskaffelse.

NTNU forsker

NTNU har satt i gang et forsknings- og utviklingsprosjekt for å bidra til realisering av verdens første autonome (førerløse) passasjer- og sykkelferge. Den teknologiske utviklingen de senere årene innen autonome fartøy både til luft, til lands og på/under vann har frambragt teknologi som muliggjør denne type ferger.  Konseptet til NTNU består av en 8 – 10 meter lang ferge som skal kunne ta 12 passasjerer og trafikkere korte strekninger over kanaler, elver og i havneområder. Fergen skal fungere etter et såkalt «on-demand ferry» prinsipp, dvs at brukeren skal kunne tilkalle fergen når vedkommende har bruk for den. Fergen vil ha elektrisk fremdrift og kjøre etter en ferdigprogrammert rute med automatisk dokking til hver fergekai.

I prosjektets første fase skal det bygges en prototype ferge som så skal brukes til å teste og utvikle anti-kollisjonssystemer, navigasjons- og styresystemer, elektrisk framdrift, induksjonslading og systemer for automatisk adgangskontroll.

NTNU opplyste på dialogkonferansen at dersom det er ønske om det, er de positive til å teste sin pilot nettopp i Husøysundet. Tønsberg kommune er åpen for dialog og samarbeid med NTNU.

1 kommentar på "Innovativ anskaffelse kan gi verdens første førerløse ferge"

  1. Jon Fredrik Stuestøl | 1. februar 2017 på 13:07 | Svar

    Det hadde vært kjempegreier!
    Men verdens første? Kabelferjene over Kostersund er jo førerløse. Rett nok ikke med noen «autonomi» og de følger jo bare en kabel.
    Kanskje det er en enklere, billigere og mer robust løsning?
    Men veldig gøy hvis noen vil drive FOU og lage prototype i Husøysund, vi som bor i området savner fergen veldig!

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.