Kan bli førkommersielle anskaffelser: Førerløse byferger, pasienttransport og norsk treverk

Anbud365: Kan bli førkommersielle anskaffelser Førerløse byferger, pasienttransport og norsk treverkNTNU har utviklet en prototype på fremtidens førerløse passasjerferger for bruk i byer med kanaler og andre vannveier. Det autonome forskningsfartøyet milliAmpére testes nå ut i Trondheim sentrum (foto: Kai Dragland, NTNU).

Skriv ut artikkelen

Ubemannede byferger, bearbeidelse og ny bruk av norsk treverk i bygg og effektiv transport av utstyr og pasienter på sykehus. Dette er stikkord for kommende førkommersielle anskaffelser, dersom forprosjektene som nå er i gang, fører frem. Forskningsrådet deler ut til sammen 1,7 mill til de i alt ni prosjektene der offentlige aktører skal forberede førkommersielle anskaffelser. Nedenfor finner du en kort omtale av tre av disse forprosjektene.

Forprosjektene støttes med mellom 125 000 og 250 000 hver i forprosjektfasen. Gjennom disse forprosjektene vil prosjekteierne skaffe seg den informasjonen de trenger for å gjennomføre en førkommersiell anskaffelse. Hovedutlysningen for førkommersielle anskaffelser vil ha frist 16. september i år. Det er ikke nødvendig å ha deltatt i et forprosjekt for å kunne søke om hovedprosjektmidler.

Vi presenterer her tre av de ni (Der det er utdrag fra prosjektsøknaden, er tillatelse til å gjengi dette, innhentet hos prosjekteier):

“Rett utstyr på rett plass -uten bruk av helsepersonell”/prosjekteier: Sunnaas sykehus HF

Sunnaas sykehus har fått midler fra Forskningsrådet til et forprosjekt for førkommersielle anskaffelser. Sykehuset søker løsninger som kan effektivisere transport av pasienter, sterilt og brukt utstyr, rent og skittent tøy, varer til og fra sentrallager, mat, medisiner og avfall. Løsningen skal redusere “ikke-verdiskapende aktiviteter” som vil medføre økt tilgjengelige ressurser til pasientrettede aktiviteter.

«Autonom og ubemannet byferge i Trondheim som skal være en forskningsplattform, og også frakte passasjerer»/prosjekteier: Trondheim kommune

Milliampére2 er en fullskala passasjerferje som skal krysse kanalen i Trondheim fra Ravnkloa til Fosenkaia. Dette blir verdens første autonome og førerløse passasjerferje. NTNU har utviklet autonomiteknologien, og finansierer byggingen av ferje fordi den også skal fungere som en forskningsplattform i tillegg til å frakte passasjerer. Trondheim kommune ser dette prosjektet som et viktig element i byutvikling og nye løsninger for å utnytte vannveiene i persontransport. Trondheim kommune samarbeider med Trøndelag fylke og Trondheim havn i tillegg til NTNU. Siden ingen har gjennomført drifting av en slik ferje, vil forprosjektet gjennomføre markedssøk og en dialogkonferanse for å avklare interessenter for en slik oppgave.

«Hvordan kan staten tilrettelegge for digitale økosystemer og verdiskapning»/ prosjekteier: Brønnøysundregistrene

Hovedformålet med hele prosjektet er å utvikle nye løsninger som er relevante for andre offentlige virksomheter, aktører i frivillig sektor og bedrifter. Denne våren skal Skatteetaten og Brønnøysundregistrene (BR) sammen tegne et målbilde for den samlede rapporteringen av bedriftsinformasjon, og i de påfølgende diskusjoner om konsepter er det nyttig å forstå styrker og utfordringer med distribuerte systemer. BR har en sterk interesse av å samarbeide med andre offentlige eller private aktører med samme utviklingsbehov, samtidig som nok BR er kommet noe lenger enn øvrige. De ser derfor for seg en fremgangsmåte der de i så stor utstrekning som mulig bygger komponenter ved hjelp av open source på den blokkjeden som har bredest anvendelse (en privat variant av Ethereum). De koordinerer sin innsats med Skatteetaten som ser etter en fremtidig løsning for sitt Aksjonærregister og de holder løpende dialog med Patentstyret som har tilsvarende interesser, men med enda større vekt på å koble registre internasjonalt og noe mindre vekt på å åpne registre for tredjepartsutvikling.

Her er en oversikt over de ni forprosjektene.

1 kommentar på "Kan bli førkommersielle anskaffelser: Førerløse byferger, pasienttransport og norsk treverk"

  1. Knut-Arne Christiansen | 24. april 2020 på 14:18 | Svar

    Autonome skip har muligens en utfordring med å overholde IMO’s krav til bergningsplikt av skipbrudne.
    Hvordan blir dette ivaretatt?

Legg igjen en kommentar til Knut-Arne Christiansen Avbryt svar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.