Kommende fergekontrakter både gleder og bekymrer Stortinget

Anbud365: Kommende fergekontrakter både gleder og bekymrer StortingetStortinget forventer at regjeringen med samferdelsministeren, Ketil Solvik-Olsen, i spissen legger fram en fergestrategi, der så vel kontraktskostnader som miljø er med.

Skriv ut artikkelen

I løpet av de nærmeste årene skal en stor del av anbudskontraktene på fergesamband fornyes. Det både bekymrer og gleder Stortinget. Bekymrer fordi kostnadsveksten i ferjesektoren har vært svært stor, gleder fordi da kan man få nye og miljøvennlige ferger som bidrar til lavere utslipp fra transportsektoren.

Det var under behandlingen av Nasjonal Transportplan for 2018 – 2029 at Stortingets bekymring for kostnadsveksten i ferjesektoren kom for en dag. Det har, skrev Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, vært en svært stor kostnadsvekst i ferjesektoren med tilhørende økt offentlig finansieringsbehov de senere årene, og at bl.a. høyt utskiftingsbehov og strengere miljøkrav tyder på at kostnadsveksten vil fortsette.

Nye og miljøvennlige ferger

– Komiteen viser til at en stor del av anbudskontraktene på fergesamband, både statlige og fylkeskommunale, skal fornyes i løpet av de nærmeste årene. Komiteen er opptatt av at fornyelse av fergeanbudene blir benyttet til å fornye fergeflåten og sikre nye og miljøvennlige ferger. Det vil bety et betydelig forbedret fergetilbud samtidig som det vil være et vesentlig bidrag til lavere utslipp fra transportsektoren. Komiteen merker seg at regjeringen vil ta initiativ til en nasjonal ferjestrategi som et samarbeid mellom fylkeskommunene og staten, hvor Statens vegvesen har en koordinerende rolle. Komiteen deler oppfatningen om at det er behov for en egen strategi.

Riktig prising på fergeanbud

Dessuten er det enighet på Stortinget om også å se nærmere på organiseringen av fergesektoren, både for å oppnå riktig prising av fergeanbud, fornying av fergeflåten og innfasing av lav- og nullutslippsferger. Kostnadsveksten i nye anbud har vært svært høy, heter det. Det kan være flere årsaker til dette, blant annet nye krav til standard, universell utforming og økt behov for kapasitet. Samtidig registrerer komiteen at det er relativt få tilbydere i markedet, og at det kan påvirke konkurransesituasjonen og dermed prisingen av fergeanbudene.

Innovasjon, miljø og kostnader

Organisering er et viktig element for et mer kostnadseffektivt og miljøvennlig fergetilbud, fremholder Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Det trengs en helhetlig vurdering av fremtidig organisering og drift av fergene, og komiteen forutsetter at fremtidig organisering av fergesektoren ivaretar målene om økt innovasjon, innfasing av miljøvennlig teknologi og kostnadseffektiv drift. Komiteen tar sitt utgangspunkt i at regjeringen kommer tilbake til dette i forbindelse med nasjonal fergestrategi.

Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan for 2018 til 2029 finner du her.

Bli den første til å kommentere på "Kommende fergekontrakter både gleder og bekymrer Stortinget"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.