Kommunens innbyggere skal teste førkommersiell anskaffelse i sommer

Anbud365: Kommunens innbyggere skal teste førkommersiell anskaffelse i sommerBussene – «Gudrun» og «Gerard» - som brukes i testingen, er nå på plass i Ålgård sentrum, der det er satt opp et større telt med garasjeport hvor bussene skal stå (foto: Gjesdal kommune). Da robotbussen «Gerard» tok sin første tur i Ålgård sentrum, styrte sjåføren retningen med en Xbox-kontroller.

Skriv ut artikkelen

I sommer skal siste fase av en førkommersiell anskaffelse testes ut i Ålgård sentrum i Gjesdal kommune. To førerløse busser i rute skal tilby brukertilpassede og utslippsfrie løsninger. Siktemålet er smarte systemer som kan drive en flåte med selvkjørende minibusser i vanlig trafikk. Tilbudet kan egne seg særlig godt der det ikke er så stort behov for vanlige, fullsize busser som kjører i faste ruter uten så veldig belegg. Noen trenger også buss nå og da – og over mindre strekninger.

Prosjektet er tre-årig – fra 1. januar 2018 til og med 31. desember 2020 – og i all hovedsak finansiert av EUs forskningsprogram Horizon 2020. Prosjektet er døpt FABULOS, dvs. Future Automated Bus Urban Level Operation Systems, som er en innovasjonskonkurranse i tre faser- en førkommersiell anskaffelse. Finske Forum Virum Helsinki er koordinator og den som står for gjennomføringen av anskaffelsen. For øvrig er Gjesdal – med sine 12 000 innbyggere – sammen med Tallinn (Estland), Helmond (Nederland) og Lamia (Hellas) i prosjektet. Også Porto i Portugal er med, men der blir det ikke testing.

Konkurransen er nå i starten av den siste av de tre fasene hvor bussene skal testes i byene. Denne førkommersielle anskaffelsen dreier seg om forskning og utvikling av prototyping og testing av smarte systemer som kan drive en flåte med selvkjørende minibusser i vanlig trafikk.

På plass i kommunen

To førerløse bussene ankom nylig, og ble da vist frem i Ålgård sentrum. Snart er de klare for å kjøre i den planlagte ruten fra sentrum til boligområdet Rundaberget. Det er resultatet av halvannet års utvikling av løsninger for førerløse busser. Det er det norske teamet SAGA som har vunnet en av kontraktene og som tester her og deretter i Helmond i Nederland. Etter at testperioden er over skal prosjektet evalueres – både ut fra tekniske krav, men også ut fra sikkerhet, modenhet, og økonomi. Man vil da se hvor langt løsningen er kommet og hvor langt det er unna en kommersialisering. Etter hvert kan offentlige myndigheter kunngjøre og gjennomføre konkurranser om kjøp av disse busstypene.

En Tesla med sjåfør vil også inngå i flåten på tre kjøretøy. Teslaen skal kunne bestilles via «Hent meg»-appen for oppdrag innenfor et begrenset område på Ålgård (ca. 9000 innbyggere).

Testing i juli og august

Leverandørene skal bruke de neste to-tre ukene på å klargjøre bussene og programmere ruten de skal kjøre. Deretter, rundt 1. juli, starter selve pilotfasen. I femti dager skal bussene testes på Ålgård. Bussene skal gå hver dag fra klokken 9 til 15. Det skal alltid være en vert til stede i bussene. Det er lagt inn fem stopp-punkter langs ruten.

Vertene skal ønske velkommen om bord, sørger for at folk setter seg ned og tar på sikkerhetsselene. Vertene er erfarne bussjåfører som kan teknologien og som kan lese trafikkbildet god. Gjennom kjøretøyet samles det inn informasjon – også vertene samler informasjon – om hva folk spør om, hvordan andre trafikanter oppfører seg rundt kjøretøyet. Det er informasjon myndighetene får.

Behovstilpasset og utslippsfritt

I et samfunn på Ålgårds størrelse er det gjerne ikke så stort behov for vanlige, fullsize busser som kjører i faste ruter hvor det ikke er så veldig belegg. Noen har behov nå og da, og over mindre strekninger. Her er det snakk om behovstilpassede, utslippsfrie løsninger.

Pilottesting gjennomføres for tiden i Helsinki og Tallinn. I sistnevnte dreier det seg om å vurdere mulig bidrag til bedring av forbindelsen ut til flyplassen.

Bli den første til å kommentere på "Kommunens innbyggere skal teste førkommersiell anskaffelse i sommer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.