Liker best å konkurrere på pris, kaprer kontrakter fra buss-giganter

Anbud365: Liker best å konkurrere på pris, kaprer kontrakter fra buss-giganterAgder Kollektivtrafikk som har ansvaret for kollektivtilbudet i regionen, legger svært stor vekt på pris. På bildet Siv Wiken, adm. dir i Agder kollektivtrafikk (foto: Stian Herdal).

Skriv ut artikkelen

I tøff konkurranse med nasjonale og internasjonale buss-giganter har Setesdal Bilruter lykkes med å vinne anbud på store kollektivkontrakter. – Vi liker aller best å konkurrere på pris, ifølge daglig leder Terje Greibesland. Slik de ser det, er pris et veldig godt kriterium for å sammenligne ulike tilbud. I andre anbud kan for eksempel «kvalitet» eller miljø være et kriterium, men det er jo mye vanskeligere å bedømme objektivt.

Gjennom mesteparten av sin historie har selskapet vært en lokal aktør som først og fremst har sørget for et best mulig kollektivtilbud i Setesdal. Men da all kollektivtrafikk ble lagt ut på anbud i 2014, måtte Setesdal Bilruter gjøre et strategisk retningsvalg. I stedet for å la seg sluke av større aktører, valgte Setesdal Bilruter å ta opp konkurransen. Og de vant sine første kontrakter i gamle Aust-Agder. Dermed ble de blå bussene fra Nettbuss erstattet med de hvite bussene fra Setesdal Bilruter. Nettbuss – nå Vy Buss – er eid av Samferdselsdepartementet gjennom Vy-selskapet.

Ny «skalp»

Nå er de to tidligere Agder-fylkene slått sammen til Agder fylkeskommune. Men Setesdal Bilruter har igjen vist seg konkurransedyktig: I mai vant de enda et anbud – denne gangen vest i Agder der de overtar en kontrakt som Sørlandsruta har hatt tidligere. Sørlandsruta er en del av Torghatten-konsernet.

– Det var en veldig viktig avtale for oss. Vi har konkurrert om anbud flere steder i landet de siste årene, uten at vi har klart å nå helt opp. Derfor var det veldig gledelig at vi enda en gang lyktes her i vår egen region, sier Terje Greibesland i et oppslag på nettsidene til NHO.

Det er Agder Kollektivtrafikk som har ansvaret for kollektivtilbudet i regionen, og det er de som lyser ut anbudskonkurransene som busselskapene kjemper om. Årsakene til at Setesdal Bilruter vinner anbud i nærområdet, mens de foreløpig ikke har lykkes andre steder i landet, er at Agder Kollektivtrafikk legger svært stor vekt på pris, heter det i oppslaget. – I mange andre anbud har vi registrert at det er mindre presise kriterier som kan bli vektlagt. Slik vi ser det er pris et veldig godt kriterium for å sammenligne ulike tilbud. I andre anbud kan for eksempel «kvalitet» eller miljø være et kriterium, men det er jo mye vanskeligere å bedømme objektivt. Noen ganger føler vi kanskje det handler mer om å være flinke til å utforme anbudspapirer, enn det handler om å levere et kostnadseffektivt og godt busstilbud, sier Greibesland.

Konkurransedyktige på pris

Setesdal Bilruter kommer nok fortsatt til å delta i konkurranser utenfor Agder også i fremtiden, selv om de ennå ikke har vunnet frem i noen av de anbudsprosessene de har deltatt i andre steder. – Men vi lærer jo noe hele tiden, og vi mener også at vi har gode muligheter til å kunne levere konkurransedyktige tilbud andre steder. De større selskapene kan ha stordriftsfordeler, men de er jo også eid av større konserner som har krav til avkastning på investeringene. Derfor tror vi at vi vil være konkurransedyktige, særlig når det gjelder pris, sier Terje Greibesland, som forklarer mye av kostnadseffektiviteten med en slank organisasjon og lave faste kostnader.

Bli den første til å kommentere på "Liker best å konkurrere på pris, kaprer kontrakter fra buss-giganter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*