Miljø- og milliongevinst ved bruk av standardisering ved buss-anskaffelser

Anbud365: Miljø- og milliongevinst ved bruk av standardisering ved buss-anskaffelserDet er fylkeskommunene eller tilhørende administrasjonsselskaper som står for innkjøpene av de aller fleste busser her til lands, og de tekniske spesifikasjonene i anbudene er forskjellig fra fylke til fylke. Alt fra farge, seteavstand, gulv, dører, setetrekk, holdestenger og stoppknapper varierer.

Skriv ut artikkelen

I dag har Norge nesten 100 forskjellige bussvarianter, og busser som er innkjøpt i et fylke kan ofte ikke brukes i et annet, fordi kravene til bussene er forskjellige. Nå kommer Norsk Standard for busser. Den kan gi betydelige samfunnsbesparelser – i noen beregninger opp imot 300 mill bare i 2019.

Siden 2015 har Standard Norge arbeidet med utviklingen av denne nye norske standarden. Den retter seg spesielt mot myndigheter og private aktører som deltar i anbud for offentlig persontransport med buss. For myndighetene vil standarden være et rammeverk som er godt egnet for å begrense særkrav som er fordyrende og unødvendige i offentlige anbud for persontransport med buss.

NS 11050 vil være til hjelp ved anskaffelse av nytt bussmateriell. Standarden forenkler samhandlingen mellom aktørene i verdikjeden. Gjennom reduksjon i utvalgskriterier vil standarden redusere kostnader og effektivisere anbudsprosessene nasjonalt, og sikre større utnyttelsesgrad av transportmateriell på tvers av regioner. I tillegg kan standarden bidra til økt oppmerksomhet knyttet til valg av miljøvennlige løsninger og energibærere.

Enklere og mer miljøvennlige innkjøp

Felles krav til anbudsspesifikasjoner kan dessuten bidra til enklere og mer miljøvennlige innkjøp. Det kan gi kjøretøyene en lengre levetid, både ved at de kan benyttes ut over en anbudsperiode og i andre anbudsområder. Et bedre ettermarked for brukte busser kan dessuten føre til at nye busser, med et mer miljøvennlig drivstoffalternativ, kan innfases raskere og bidra til lavere utslipp.

Det er teoretisk mulig å spare inntil 10 %, det vil si 200 000 kroner per buss, noe som gir et potensial på opptil 300 millioner kroner i 2019. Tall fra Sverige viser at særkrav knyttet til busser har kostet samfunnet inntil 380 millioner kroner i året. I tillegg er miljøkostnadene store.

Dyrt for samfunnet

Det er fylkeskommunene eller tilhørende administrasjonsselskaper som står for innkjøpene av de aller fleste busser her til lands, og de tekniske spesifikasjonene i anbudene er forskjellig fra fylke til fylke.  Alt fra farge, seteavstand, gulv, dører, setetrekk, holdestenger og stoppknapper varierer.

De ulike kravene som stilles fra fylkeskommunene og administrasjonsselskapene har tradisjonelt medført en god del «skreddersøm». Dette har gitt begrenset forutsigbarhet for leverandører og transportselskapene, og samtidig gitt en unødvendig høy kostnad for samfunnet.

Reduserte utslipp

Den nye norske standarden stiller også tydelige miljøkrav og skal bidra til å redusere klimagassutslipp. Felles krav kan gi kjøretøyene lengre levetid, ved at de kan brukes ut over en anbudsperiode og i ulike anbudsområder.

Bli den første til å kommentere på "Miljø- og milliongevinst ved bruk av standardisering ved buss-anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.