NHO Transport: Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd

Anbud365: NHO Transport Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsrådNæringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde: Hvis Miljødirektoratet og Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har rett, betyr det at fylkeskommunene vil bruke rundt 369 mill på et tiltak som har null klimaeffekt.

Skriv ut artikkelen

Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for forvaltning og økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd og en skandale, mener NHO Transport, som er kritisk til premissene som legges til grunn. De ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.

DFØ har laget forslag til revidert veiledning om klima- og miljøvennlig drivstoff og energibærere til veitransport, med fokus på flytende biodrivstoff. Den har nylig vært på høring, der også NHO Transport har bidratt med innspill.

NHO Transport minner om at biodrivstoff så langt er blitt premiert med inntil 7 av 10 mulige poeng i drivstoffmatrisen som innkjøpere kan benytte i offentlige anbud. Det var Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT), Transportøkonomisk Institutt og Miljødirektoratet som sto bak denne matrisen. Det anskaffelsesfaglige miljøet i Difi er i dag i DFØ.

– Med støtte fra Miljødirektoratet foreslår nå Direktoratet for økonomistyring (DFØ) at flytende biodrivstoff ikke lenger skal premieres. De hevder dette ikke vil ha klimaeffekt fordi biodrivstoffet uansett vil bli omsatt gjennom omsetningspåbudet og salg i massemarkedet, påpeker næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.

369 mill til tiltak uten klimaeffekt?

I 2020 blir det brukt cirka 52 millioner liter flytende biodrivstoff til busstransport. Hvis direktoratene har rett, betyr det at fylkeskommunene vil bruke rundt 369 millioner kroner på et tiltak som har null klimaeffekt i 2020 gitt dagens prisforskjell mellom autodiesel og biodiesel.

– NHO Transport mener forslaget fra direktoratet fullstendig bryter med de prinsipper som til nå har styrt klimapolitikken. Veiledningen til offentlige innkjøpere bør basere seg på mål om klimagassreduksjoner ved de ulike energibærerne og drivstoffene. Den nye drivstoffmatrisen likestiller eksempelvis biodrivstoff og fossilt drivstoff, sier Lunde i NHO Transport.

Fossilt drivstoff  

Fossilt drivstoff er ikke bærekraftig og bør dermed fases ut så snart andre alternativer er konkurransedyktige og tilgjengelige på markedet.

Takket være omfattende bruk av biodrivstoff, spesielt HVO (Hydrogenert Vegetablisk Olje) i de fylkeskommunale kontraktene, er klimagassutslippene fra norske busser kraftig redusert de siste årene. Det viser NHO Transports kartlegging.

Raskere overgang

Den nye veiledningen kan bidra til en raskere overgang til elbusser og biogassbusser enn det som er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sett i forhold til klimamålene.

– Vår oppfordring er at Miljødirektoratet utvikler en ordning hvor klimaeffekten av 100% biodrivstoffprodukter kommer i tillegg til bruken av biodrivstoff i massemarkedet. NHO Transport mener det også i fremtiden bør være attraktivt og hensiktsmessig å bruke flytende biodrivstoff i kollektivtrafikken og annen nyttetransport for å oppnå reelle klimagevinster, slår Lunde fast.

Bli den første til å kommentere på "NHO Transport: Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.