• Leverandører
  •  

Skjerper krav til miljøbil-kjøp og innfører rapporteringsplikt

Anbud365: Skjerper krav til miljøbil-kjøp og innfører rapporteringspliktEtter planen skal de nye miljøkravene i Sverige for kjøp av biler og transporter tre i kraft 1. mars i år. På bildet infrastrukturminister Thomas Eneroth (foto:Kristian Pohl/Regeringskansliet).

Skriv ut artikkelen

Sverige skjerper kravene til hva som kan defineres som miljøbil. Samtidig foreligger det et sett kriterier til bruk når det offentlige i vårt naboland skal kjøpe miljøtransport og miljøbiler. Innen 1. mars hvert år skal alle offentlige oppdragsgivere som anskaffer, leaser eller leier biler gjøre grundig rede for antall kjøp og hva slags unntak fra reglene de eventuelt har benyttet sist år.

Sverige har et klimamål for transport som tilsier at utslippene skal reduseres med 70% frem til 2030. Klimanøytralitet skal oppnås i 2045. Regjeringen har nylig hatt en forordning ute på høring om dette. En tredel av klimautslippene i Sverige kommer i dag fra transportsektoren. Offentlig, svensk sektor kjøper hvert år biler og transporter for om lag 40 milliarder.

Den nye miljøbil-definisjoner følger regelverket for klimabonusbiler, det betyr at de aktuelle bilene ikke skal slippe ut mer enn 70 gram kulldioksyd pr. kilometer – eller bruke gass som drivstoff.

Også kollisjonsvern og alkolås

Samtidig med skjerpede miljøkrav kommer også krav om biler best mulig beskyttet mot kollisjon og krav om alkolås. Kravene skal ikke bare gjelde ved kjøp, men også i forbindelse med leiebil og drosjereiser. Utryknings- og militærbiler er eksempler på type biler som er unntatt fra dette regelverket.

Upphandlingsmyndigheten er i disse dager ute med nye kriterier i pakt med de skjerpede reglene for kjøp av biler. Kriteriene fokuserer på lave utslipp og fornybart drivstoff som biogass, biodiesel og etanol i tillegg til bl.a. elektrisitet. Kravene er på tre nivåer – basis, avansert og spydspiss. Sistnevnte gjelder biler som er klimabonus-biler, og dette er tenkt å være førstevalget. Basisnivået, heter det, skal være unntaket og bare benyttes ved behov for en noe større personbil, firehjulsdrift eller om det ikke er til stede infrastruktur for tankstasjoner/drivstoff.  

Effektivisering

For å oppnå klimamålene, skriver Upphandlingsmyndigheten, må bilene og transporttjenestene effektiviseres og drives med elektrisitet eller fornybart drivstoff. Kriteriene er utformet for å støtte de som kjøper inn for det offentlige, slik at de kan bidra til å nå det klimapolitiske rammeverket og samtidig følge lokale eller regionale beslutninger på linje med dette. Likeledes er det lagt stor vekt på å utforme krav og kriterier slik at de på en formålstjenlig måte er på linje med øvrige virkemidler på transportsektoren.

Be the first to comment

on "Skjerper krav til miljøbil-kjøp og innfører rapporteringsplikt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*