Snart lanserer Statens innkjøpssenter planer for statlige fellesavtaler i 2018

Anbud365: Fersk statlig, felles reisebyråavtale signert – sparer 43%–Vi tror at den største innsparingen vil komme av at virksomheten vil oppnå lavere priser på reiser og overnatting gjennom å benytte reisebyrå som gir dem bistand med reisepolicy, bestillinger, analyser og statistikk. I tillegg vil innsparingen avhenge av avtalelojalitet og faktisk reisevirksomhet, forteller lederen av Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård.

Skriv ut artikkelen

En kontrakt inngått, sju i gang og åtte-ti til nærmere utredning. Dette er status for Statens innkjøpssenteret akkurat nå, slik Statens innkjøpsråd nylig fikk seg forelagt. Etter at rådet har sagt sitt, kommer innkjøpsenteret ganske snart med sine definitive 2018-prioriteringer. Også en felles anskaffelse av programvare kontorstøtte med andre nasjonale og/eller nordiske aktører kan bli aktuelt.

Statens innkjøpsråd består av to representanter for hvert av departementsområder og skal representere brukerne. Innkjøpsrådet er et rådgivende organ som skal definere og prioritere den totale kontraktsporteføljen i samråd med Statens innkjøpssenter.

Nylig var det møte i rådet, der prioriteringene for 2018 var tema. De ni områdene som ble forankret i rådet, skal nå til nærmere utredning og endelig beslutning i løpet av 2018. Statens innkjøpssenter har erfart at dagens kapasitet tilsier om lag 8 – 10 avtaler, men prioriterer noen flere.  Den nærmere utredningen kan jo konkludere med at et prioritert område er uegnet likevel. Likeledes kan det vise seg at metningspunktet er noe større enn antatt og/eller det kan komme en økning i kapasiteten.

Konsulenter og flerfunksjonsmaskiner

Topp prioritert neste år er konsulenttjenester faglig og juridisk bistand i anskaffelser, ifølge saksdokumentet til møtet i innkjøpsrådet. Deretter følger multifunksjonsmaskiner, som i en brukerundersøkelse ble prioritert høyest fra virksomhetene. Nærmere utredning og endelig konklusjon på egnethet kommer i løpet av neste år.

På listen er også programvare kontorstøtte. Her antyder innkjøpssenteret overfor innkjøpsrådet at man skal se nærmere på om det i samarbeid med andre nasjonale og/eller nordiske aktører kan gjennomføres en felles anskaffelse.

Reiser og tjenester

Reiseområdet er også representert på prioriteringslisten for neste år – både hotelltjenester (overnatting/frokost) og flyreiser. Det samme gjelder rekrutteringstjenester og konsulenttjenester til organisasjons- og lederutvikling.

Når det gjelder biler, skriver innkjøpsenteret til innkjøpsrådets møte at de vil følge utviklingen de nærmeste to-tre årene og initiere en statlig fellesavtale på kjøretøy når markedssituasjonen for nullutslippskjøretøy har utviklet seg tilstrekkelig.

Endelig dreier det seg om kontormøbler, der nærmere analyser skal avgjøre om det skal lages en fellesavtale.

Anskaffelser som er i gang

For kort tid siden gjorde Statens innkjøpssenter avtale for forbruksmateriell, der man har anslått årlige besparelser på 90 mill. Avtaler for internrevisjonsarbeid og reisebyrå er i sluttfasen. Telefoni er man også i gang med, delt inn i to anskaffelser – mobil- og fasttelefoni. Mobiltelefoniavtalene ventes kunngjort i desember i år, fasttelefoni-avtalen ved nyttår.  En mobiltelefoniavtale som ble kunngjort i sommer, ble avlyst i oktober, grunnet en uopprettelig feil i prisskjemaet.

Våren 2018 planlegges inngåelse av tre hardware-avtaler – PC-klient, PC-skjermer og mobiltelefoner.

Bli den første til å kommentere på "Snart lanserer Statens innkjøpssenter planer for statlige fellesavtaler i 2018"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.