Snevrer inn muligheten til å direktetildele avtaler på svensk jernbane

Anbud365: Snevrer inn muligheten til å direktetildele avtaler på svensk jernbaneDen svenske regjeringen, her ved infrastrukturminister Andreas Carlson, foreslår innskrenkninger i Trafikverkets muligheter til å direktetildele kollektivtransport-avtaler på jernbane (foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet).

Skriv ut artikkelen

Når 2023 ebber ut, er det slutt på svenske Trafikverkets ubegrensede mulighet til å direktetildele kollektivtrafikk-avtaler på jernbanen. På lille julaften i år settes det tak på denne muligheten. Det blir samme tak som begrenser mulighetene som regionale jernbane-myndigheter har til å direktetildele slike avtaler – 7,5 mill euro eller drøyt åtte mill norske kroner.

Det er endringer på EU-nivå som er forklaringen på begrensningen som den svenske regjeringen har foretatt. Reglene for tildeling av avtaler om allmenn trafikk for kollektivtransport på jernbane finnes i en EU-forordning om kollektivtrafikk. Den ubegrensede muligheten til å direktetildele avtaler opphører, ifølge en såkalt endringsforordning, fra og med 25. desember i år.

Siden midten av 1990-tallet har det meste av kollektivtrafikken i Sverige blitt konkurranseutsatt, heter det. Ifølge EUs kollektivtrafikk-forordning er konkurranseutsetting hovedregelen, men det har vært muligheter å direktetildele avtaler med mindre nasjonal lovgivning sier det motsatte.

Ubegrenset mulighet

Svenskene har ordnet det slik at Trafikverket får tildele jernbane-avtaler uten innskrenkninger, mens regionale kollektivtrafikk-myndigheter har praktisert et «tak» på 7,5 mill euro. De sistnevnte skal fortsatt få praktisere direktetildeling av avtaler med verdi under dette «taket», fremgår det av den svenske regjeringens forslag.

Direktetildelingen skal være motivert av relevante strukturelle og geografiske særdrag. I prinsippet har alle avtaler som gjelder kollektivtrafikk på jernbane vært konkurranseutsatt i regi av Trafikverket. I analysedelen av forslaget fra regjeringen fremgår det derfor at konsekvensene av den nye beløpsgrensen vurderes som små.

Rask prosess, ikke bedre avtale

Når Trafikverket har direktetildelt en avtale, er det gjerne fordi man hadde behov for en rask prosess – ikke for at direktetildelingen skulle gi bedre avtale eller være mer kostnadseffektivt.

Bli den første til å kommentere på "Snevrer inn muligheten til å direktetildele avtaler på svensk jernbane"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.