• Leverandører
  • Isobar Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    Imatis AS
    Elite Vinduspuss AS

Vil tenke helt nytt om bilavtale – starter innovativ prosess

Anbud365: Vil tenke helt nytt om bilavtale – starter innovativ prosessDet var stor interesse da Bergen kommune nylig inviterte til dialogkonferanse om fremtidens transportløsninger. – Vi ser at vi trenger å gjøre noe helt annet enn tidligere, sier Birgitte Gullestad, leder for Innkjøp konsern i Bergen kommune.

Skriv ut artikkelen

Bergen kommune ønsker å spare både miljø og penger ved å endre måten kommunens ansatte beveger seg på. Hovedutfordringen er at bilen er for dominerende. I dag disponerer kommunen rundt 900 kjøretøy. I løpet av de neste to årene skal rammeavtalen for bilforvaltning og leasing av biler fornyes. Da er det ikke snakk om å bare ta utgangspunkt i dagens avtale, da må det tenkes nytt, skriver Håvard Prestegården fra Bergen kommune på innovativeanskaffelser.no.

En stor andel av kjøretøyene står ubrukt store deler av dagen, blant annet fordi de ikke er gjort tilgjengelig for andre. Dagens bilhold er problematisk av flere grunner: Kjøretøyene tar opp plass, og de koster skattebetalerne store summer. Og selv om 44% av kommunens biler nå er elektriske, forurenser de øvrige når de er i bruk. Transport står for en tredel av kommunens klimagassutslipp.

Planlegging av ny konkurranse om bil og bilforvaltning, sammen med arbeidet som pågår i MUST (Mobilitetslaboratorium for utvikling av smarte transportløsninger), var bakgrunnen for at kommunen nylig inviterte til dialogkonferanse om nye mobilitetsløsninger. Mer enn 70 personer fra kommunen, mulige leverandører og andre interessenter deltok. Her fikk idéene flyte fritt: Kan kommunen tjene penger på å dele sine egne biler? Kommer folk til å slutte å ta lappen? Er “podbikes” løsningen? Vil selvkjørende busser ta av?

Sentrale spørsmål

Viktige spørsmål er hvor markedet er om 2-5-7 år? Hva bør være de første skrittene videre for Bergen kommune? Hvordan kan en anskaffelse legge til rette for nye løsninger? Hva kan markedet samarbeide om og når kan dette gi effekt?

Kommunen ønsker å gå til innkjøp av en tjeneste som ikke finnes i dag, og som de ikke helt vet hvordan skal se ut. Miljøaspektet er det overordnede. Det betyr at man er avhengig av en teknologisk utvikling, som Bergen kommune ikke kan styre, men heller etterspørre og stimulere.

I den forbindelse er det behov for kultur- og adferdsendringer i kommuneorganisasjonen, ifølge talspersoner for kommunen. En slik omstilling krever tydelig forankring hos ledelsen, og alle enhetsledere i Bergen kommune må følge opp dette, heter det.

Be the first to comment

on "Vil tenke helt nytt om bilavtale – starter innovativ prosess"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*