Vygruppen: Miljøkravene i kritisert anskaffelse er allerede skjerpet

Anbud365: Vygruppen Miljøkravene i kritisert anskaffelse er allerede skjerpetI 2019 ble mer enn 98 % av busskiftene kjørt med buss med EURO 5 eller EURO 6 motorer. Hele 67 % kjøres med EURO 6 busser, opplyser Vygruppen. På bildet konsernsjef i Vygruppen, Geir Isaksen (foto: Mads Kristiansen / Vy).

Skriv ut artikkelen

Vygruppen har allerede skjerpet miljøkravene i den nye anskaffelsen og dette bidrar til at nyere materiell benyttes ved kjøreoppdrag, heter det i en kommentar til Anbud365. Dermed tilbakeviser gruppen kritikk som er kommet til uttrykk fra bransjeorganisasjonen NHO Transport.

På Anbud365 nylig fremgikk det forleden at NHO Transport var kommet med kritikk av kravene som Vygruppen stiller til materiellet og drivstoffet i pågående anskaffelser om buss for tog i perioden fra og med 2021. Bransjeforeningen ber gruppen revurderer miljøkravene i anskaffelsen.

På den bakgrunn bad Anbud365 om en kommentar fra Vygruppen:

– Vi er svært opptatt av miljøvennlig transport, og det beste for oss er når togene kjører som de skal, understreker Vygruppen. Det er samtidig stort behov for vedlikehold og nybygging på norsk jernbane og når Bane NOR arbeider, benytter Vy buss for tog for å opprettholde et godt tilbud til kundene. 

Skjerpet miljøkravene

Vygruppen fremhever at de allerede har skjerpet miljøkravene i den nye anskaffelsen og dette bidrar til at nyere materiell benyttes ved kjøreoppdrag. Bane NOR har over flere år utført omfattende og langvarige arbeider i og rundt Oslo. Dette berører svært trafikkerte togstrekninger og svært mange kunder. Å flytte all togtrafikk på tunge pendlerstrekninger over til buss er en krevende oppgave. – Dette, heter det, gjør at Vy i disse periodene har et stort behov for busser, hvor vi går bredt ut i markedet over hele landet for å skaffe tilstrekkelig kapasitet. Vi har ved flere anledninger opplevd at arbeidenes omfang er så store at det er utfordrende å få nok busser. 

67% med EURO 6-busser

– I 2019 ble mer enn 98 % av busskiftene kjørt med buss med EURO 5 eller EURO 6 motorer. Hele 67 % kjøres med EURO 6 busser. Vy setter stor pris på at bransjen stiller tilgjengelig en så ny og oppdatert busspark som kan levere tjenester ifm. buss for tog, poengterer Vygruppen i sin kommentar, og: 

– Vi setter pris på fortsatt tett dialog med NHO Transport angående hvordan Vy ved behov for buss for tog, fortsatt kan tilby trygg, miljøvennlig og tilstrekkelig transport for våre kunder. 

Bli den første til å kommentere på "Vygruppen: Miljøkravene i kritisert anskaffelse er allerede skjerpet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.