Har laget praktisk «rutinehåndbok» til hjelp ved etisk handel

Anbud365: Har laget praktisk «rutinehåndbok» til hjelp ved etisk handelHedmark fylkeskommune, her ved innkjøpsleder Øystein Sætrang , peker i sin "rutinehåndbok" bl.a. på at det er mulig å fokusere på etisk handel på en rekke steder i et konkurransegrunnlag.

Hedmark fylkeskommune har utviklet en liten «håndbok» med praktiske rutiner for etisk handel i anskaffelser. – Målet med «rutinehåndboken» har vært å lage noe som er håndterbart i hverdagen og så robust som vi klarer, sier innkjøpsleder Øystein Sætrang i fylkeskommunen til Anbud365. Nå skal de ta rutinene i bruk, vinne erfaringer og utvikle «håndboken» videre. Initiativ for etisk handel har vært inne i bildet ved utarbeidelsen av rutinene.

Bakgrunnen for utarbeidelse av rutinebeskrivelsen er selvsagt den nye anskaffelseslovens §5 om miljø, menneskerettigheter og andre samfunnshensyn. Av fylkeskommunens innkjøpsstrategi og innkjøpspolitikk går det i tillegg fram at man skal ha fokus på at leverandører av importerte varer overholder grunnleggende faglige- og menneskelige rettigheter (ILOs kjernekonvensjoner) og tilbyr arbeidere og bønder rimelig betaling. Disse konvensjonene er listet opp i rutinedokumentet.

Kravene

Kravene knyttet til etisk handel i fylkeskommunen skal først og fremst konsentrere seg nettopp om ILOs kjernekonvensjoner, spesielt rettet mot:

  • Varer/viktige bestanddeler i varer som er produsert i utviklingsland, Russland, India, Kina, Brasil og Sør-Afrika
  • Avtaler som går over flere år og med verdi over EU-terskelverdi (NOK 1,75 mill eks. mva i 2017)
  • Store enkeltkjøp

Hedmark fylkeskommune har over 200 rammeavtaler/kontrakter som går over et lenger tidsrom. De fleste av disse er rammeavtaler. Leserne av dokumentet får vite hvilke avtaler som mest sannsynlig kan ha varer fra prioriterte land. Og:

Der det er størst fare

– Det er uhåndterlig å se på alle verdikjeder hele veien tilbake til råvareuttak. Fokuset må rettes mot de ledd/de bestanddeler med størst fare for alvorlige menneskerettighetsbrudd. Oppdragsgiver må påse at valgt leverandør er bevisst på de viktigste menneskerettighetsutfordringene i sin leverandørkjede og fokuserer på disse.

Når det gjelder nye avtaleområder, der det kan det være usikkert om etiske krav skal stilles eller ikke, anbefales saksbehandler dels å se om varene er produsert i de prioriterte landene eller står på Difis høyrisikoliste.

I konkurransegrunnlaget

Det er mulig å fokusere på etisk handel på en rekke steder i et konkurransegrunnlag:

Standard avtalevilkår, spesielle avtalevilkår, kvalifikasjonskrav, kravspesifikasjonen og tildelingskriterier. Hver av disse mulighetene gjennomgås og konkluderes med anbefalt rutine. Det samme gjelder gjennomføring i avtaleperioden. Et eksempel:

«Kravspesifikasjonen

Kravspesifikasjonen gir mulighet til å kreve at tilbudte varer oppfyller visse standarder, f.eks. at varene er Fairtrade-sertifisert eller sertifisert etter tilsvarende ordninger.

Rutine: Før dette kravet stilles må HFK forsikre seg om at flere aktuelle tilbydere oppfyller kravet. Dette kan skje gjennom markedskonferanser eller annen dialog med leverandørmarkedet. Kravet skal kun benyttes når etterspurte varer produseres i prioriterte land og kontrakten går over flere år/har verdi over EUs terskelverdi.»

Også måling er med – saksbehandler skal hvert tertial rapporterer om krav til ILOs kjernekonvensjoner er tatt inn i konkurransegrunnlaget/avtalen.

Be the first to comment

on "Har laget praktisk «rutinehåndbok» til hjelp ved etisk handel"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*