Dyktigere oppdragsgivere og sviende gebyr snudde dansk klagesituasjon

Anbud365: Dyktigere oppdragsgivere og sviende gebyr snudde dansk klagesituasjonNærmere halvparten av klagesakene for Klagenævnet for Udbud i Danmark avgjøres i løpet av en måned etter at de er kommet inn.

Skriv ut artikkelen

Offentlige oppdragsgivere er blitt flinkere, og klagegebyret er så stort at det svir. Disse to forholdene forklarer at Klagenævnet for Udbud i Danmark nå ser en helt annen klagesituasjon enn for noen få år siden. Klageantallet er gått ned, og et flertall av klagene får nå ikke medhold i nævnet.

Klagenævnet for Udbud er et uavhengig, domstolsliknende organ. Deres avgjørelser kan ikke overprøves av andre enn domstolen. Nævnet har som hovedoppgave å sikre at danske oppdragsgivere følger EU–direktivene for offentlige anskaffelser og eventuelt nasjonale regler for samme.

Stabilisert seg på lavere nivå

Nylig kom nævnet med sin årsrapport for 2015. Her fremgår det kom 119 klager til navnet i fjor, og det er på en klage nær det samme antall som i 2014. I de tre siste årene – 2013, 2014 og 2015 – har klageantallet ligget markant under nivået de tre forutgående år (hhv. 182,178 og 161 klager). Nævnet selv forklarer utviklingen med endringer i reglene for klagenævnet i 2013. Da forhøyet man klagegebyret til 20 000 danske kroner. Samtidig fikk klageren risiko for å måtte betale saksomkostningene til den innklagede oppdragsgiveren.

Til sammenlikning kan nevnes at Kofa her hjemme i 2015 fikk inn 140 klager, og året før 131.

Flertall uten medhold i klagen

Av de 49 sakene som Klagenævnet for Udbud behandlet i 2015, fikk 22 helt eller delvis medhold. Det er omtrent samme nivå som i 2014. Utviklingen i Danmark når det gjelder antallet klager som fikk medhold, snudde fra 2010 til 2011. Fra og med 2011 har det vært slik at et flertall av klagene ikke fikk medhold i nævnet. I snitt har nær 55 % av klagene siden 2011 ikke fått medhold. 2015 lå eksakt på snittet.

Ifølge Kofa–statistikken for 2015 fikk drøyt 52 % av de realitetsbehandlede klagesakene ikke medhold, dvs. det ble konstatert regelbrudd.

Oppdragsgivere med færre feil?

Klagenævnet gir i årsrapporten to mulige forklaringer: Oppdragsgivere gjør færre feil enn tidligere, og klagenævnet har ikke lenger hjemmel for på eget initiativ å ta opp saker og spørsmål til behandling og avgjørelse.

Saksbehandlingstiden i Klagenævnet var i fjor i snitt 4 måneder. Den har vært jevnt fallende de siste årene – fra 7 i 2011–2013. Antall saker som var til behandling mot slutten av 2015 var 35, og det er det laveste siden 2007.

Tilsvarende var Kofas saksbehandlingstid i 2015 om lag to måneder for prioriterte rådgivende saker, fem for ikke–prioriterte.

Saker med mye arbeid

Nærmere halvparten av klagesakene for Klagenævnet avgjøres i løpet av en måned etter at de er kommet inn. Noen saker tar imidlertid lang tid, selv om nævnet selv betegner det som en kort tid. Da viser man til sakenes juridiske og faktiske kompleksitet og de ofte svært store verdier sakene gjelder. I noen av sakene er det også, i tillegg til den materielle kjennelse, også spørsmål om oppsettende virkning og innsyn etter forvaltningsloven. Om lag 10 % av sakene tar tre kvart år og mer, fremgår det av årsrapporten.

Bli den første til å kommentere på "Dyktigere oppdragsgivere og sviende gebyr snudde dansk klagesituasjon"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.