Fersk analyse: Kan spare 10-13% på prisen ved flere tilbydere

Anbud365: Fersk analyse: Kan spare 10-13% på prisen ved flere tilbydereOppdragsgivere kan øke konkurransen ved å sørge for en passende tilbudsfrist og sikre at anbudsmaterialet ikke er unødvendig komplekst, heter det i en analyserapport fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen i Danmark - her ved sin adm. dir, Jacob Hald.

Skriv ut artikkelen

Jo flere tilbydere du får med i anbudskonkurransen, jo større er mulighetene for lavere priser. Resultatene av en fersk dansk analyse tyder på at det i gjennomsnitt kan oppnås en besparelse på 10-13% når det kommer inn fire tilbud i en konkurranse i stedet for bare ett. Samtidig viser analysen at risikoen for å få et ”dyrt” vinnertilbud, blir redusert når det er større konkurranse. Analysen dokumenterer m.a.o. at det er viktig å sikre velfungerende konkurranse på de markeder der det offentlige handler,

Det er konklusjonen i analysen som er basert på data fra flere enn 2.000 danske anbud i perioden 2015 til 2022. Resultatene er publisert i rapporten «Konkurrenceeffekter i udbud» fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Dataene er hentet fra styrelsens nylig oppdaterte anbudsdatabase.

Analysens hovedkonklusjoner er:

  • Prisen på offentlige oppgaver er minst 2,5-3% lavere når man mottar ett tilbud mer hva man har fått,
  • Ved fire tilbud er prisen ca. 10-13% lavere enn ved ét tilbud. Det tilsvarer for offentlige anskaffelser (på 120-150 mrd kroner= danske EU-anbud årlig) til ca. 12-20 mrd totalt.
  • Prisreduksjonene er avtagende med antallet tilbud.

Betydelige besparelser

Resultatene fremstår som robuste i den forstand at de er uavhengige av spesielle karakteristika ved anskaffelsen og av anskaffelsesprosessen, heter det. Selv om analysen gjelder danske anbud med verdi over EU-tersklene, antas effektene også gjøre seg gjeldende i større eller mindre grad også for de øvrige delene av det offentliges innkjøp. De utgjør ca. 250 – 280 mrd årlig. Dette tyder på at det kan være betydelige besparelser ved at øke konkurransen ved de offentlige innkjøpene og i det hele tatt å skape konkurranse om ytterligere flere offentlige oppgaver.

Analysen dokumenterer at det er viktig å sikre velfungerende konkurranse på de markeder der det offentlige handler, fremgår det av rapporten. Skal flere tilbydere dukke opp, må det finnes flere leverandører som har mulighet for å komme med tilbud. Sannsynligheten for å få gode tilbud øker om den offentlige oppdragsgiveren tilrettelegger anskaffelsesprosessen hensiktsmessig og gjennomfører en grundig markedsdialog.

Flere verktøy

Samtidig fremheves det i rapporten at en offentlig oppdragsgiver også har flere verktøy til rådighet for å bidra til at flere leverandører gir tilbud i en konkurranse. Tilbudsfristens lengdes har f.eks. betydning for om tilbyderen kan utarbeide sitt tilbud på tilfredsstillende måte. Hvis tilbyderen ikke har nok tid til de forskjellige delene i et tilbud, vil han ofte regne inn et risikotillegg i tilbudet. Oppdragsgiveren kan når han fastsetter tilbudsfristen også velge å ta høyde for om der er travelt i markedet og sammenfall med andre oppdragsgiveres tilbudsfrister for anbud av beslektede varer eller tjenester. Tilsvarende kan oppdragsgiveren overveie om tilbudsperioden faller sammen med ferieperioder hvor potensielle tilbydere dermed trolig ha vansker med å inngå relevante avtaler med

underleverandører o.l.

Bli den første til å kommentere på "Fersk analyse: Kan spare 10-13% på prisen ved flere tilbydere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.