Truer leverandørenes rettssikkerhet

Anbud365: Tordner mot begrenset antall leverandørledd- Vi kjenner ikke til tilfeller av arbeidslivskriminalitet knyttet til arkitekt og rådgivende ingeniøroppdrag innenfor bygg- og anlegg, påpeker RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen i en pressemelding.

Skriv ut artikkelen

Innstrammingen i reglene for å levere en klage på en anbudskonkurranse i Danmark ble kraftig strammet inn for et par år siden. «Over natten» sank antallet klager med om lag 40 prosent. Resultatet av innstrammingene går ut over leverandørens rettssikkerhet, mener toppsjefen i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Klager på anbudskonkurranser i Danmark rettes til Klagenævnet for Udbud, som er en uavhengig, domstolslignende klagenemnd. Kjennelsene kan ikke ankes til annen administrativ myndighet, men de kan bringes inn for de øvrige domstolene.

I 2013 ble det gjort endringer i regelverket for denne klagenemnda, blant annet fordi klagepågangen var blitt svært stor. Klagefristen ble kortet ned fra seks måneder til halvannen måned, og klagegebyret i de fleste saker ble hevet til 20 000 kroner (en femdobling siden 2000). Det ble også bestemt at klageren skulle svare saksomkostningene dersom motparten, den offentlige virksomheten, vant saken.

Virkningen kom. I 2013 kom det 107, i 2014 120 klager, fremgår det av årsberetningen fra nemnda for 2014. I 2010, 2011 og 2012 var antallet henholdsvis 182, 178 og 161.

 

Feil vei å gå

Utviklingen har ikke gått stille og rolig forbi hos leverandørene. I en kronikk for kort tid tilbake skrev adm. dir.  Henrik Garver i Foreningen af Rådgivende Ingeniører blant annet:

– Innstrammingen av klagereglene er feil vei å gå. Løsningen burde i stedet være bedre anbudskonkurranser. Kommunene sender i effektivitetens ånd flere og flere oppgaver ut på anbud. Det setter vi pris på, men i takt med at flere oppgaver konkurranseutsettes, opplever mange av våre virksomheter ofte utilstrekkelig konkurransegrunnlag eller umulige anbudsvilkår.

Han mener at situasjonen går ut over rettssikkerheten. Det er ergerlig for den enkelte virksomhet å gå glipp av en ordre, men de færreste tenker over at det også koster mange penger å utvikle et tilbud. Klagenævnet er forresten, skriver han, den klageinstans i Danmark der klagerne får flest medhold i sine klager overfor det offentlige – i 2013 fikk klagerne medhold i nesten fire av ti saker.

Bli den første til å kommentere på "Truer leverandørenes rettssikkerhet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.