Ambisiøse finske mål for innovative anskaffelser, men lite skjer i praksis

Anbud365: Ambisiøse finske mål for innovative anskaffelser, men lite skjer i praksisNäringsminister Mika Lintilä er ansvarlig for innovasjonspolitikken i den finske regjeringen (foto:Laura Kotila)

Skriv ut artikkelen

Finske myndigheter har ambisiøse mål for bruken av innovative anskaffelser, men heller lite skjer i praksis. Det fremgår av en fersk revisjonsrapport, der anbefalingene går ut på: mer strategisk tenkning og planlegging, systematisk oppfølging og en positiv arbeidskultur der man kan ta risiko.

Statens revisionsverk i Finland har sett nærmere på hvorledes innovasjonsstrategier kan fremme innovative offentlige anskaffelser. Myndighetenes styring og utvikling av innovasjonsvirksomheten er vurdert, likeså hvordan offentlige anskaffelser kan benyttes som instrument for utvikling av innovasjon.

Den finske regjeringen har i sitt program ambisiøse målsettinger for innovasjon og anskaffelser. Målet er at 5% av alle offentlige anskaffelser i 2019 skal være innovative anskaffelser. Revisjonen konstaterer at på tross av ambisjonene har det på 2010-tallet vært heller begrenset omfang av slike anskaffelser. Den statlige sektoren kan oppvise et slikt prosjekt, mens kommunene ligger noe bedre an.

Ingen direkte styrende innvirkning

Målet er at de nasjonale innovasjonsretningslinjene også skal påvirke kommunene, som står for mesteparten av de offentlige anskaffelsene. På tross av dette kan revisjonen konstatere at statens anskaffelsesstrategi ikke har noen direkte styrende innvirkning på kommunens anskaffelsesvirksomhet.

De nasjonale innovasjonsretningslinjene har overhodet ikke, fremholder revisjonen, noen stor betydning for det praktiske arbeidet ute i anskaffelsesenhetene. Anskaffelsesorganisasjonenes identifisering og tilpasning til disse strategiene er temmelig begrenset – man kan si at de nasjonale strategiene har et matchingsproblem, heter det.

Systematisk oppfølging

Blant anbefalingene fra revisjonen er at de ansvarlige ministeriene bør utvikle oppfølgingen av innovasjonspolitikken slik at den blir mer systematisk. Begrep og mål for innovative offentlige anskaffelser bør defineres mer nøyaktig i nasjonale innovasjonsstrategier. Likeledes bør de som er ansvarlige for styringen, oppfølgingen og oppfyllelsen av målene for offentlige anskaffelser angis tydeligere i de nasjonale strategiene for denne politikken.

Ministeriet som er ansvarlig for innovasjonspolitikken, Arbets- och näringsministeriet, bør framfor alt vurdere hvorledes retningslinjene i de nasjonale innovasjonsstrategiene kan forankres bedre i anskaffelsesenhetene i hele den offentlige forvaltningen.

Revisjonen anbefaler også at anskaffelsesorganisasjonene legger til grunn strategisk tenkning i større omfang, i tillegg til at tallet på innovative anskaffelser bør øke. Målet om at viktige anskaffelsesenheter skal ha en innovasjonsvennlig anskaffelsesstrategi bør angis i nasjonale innovasjonsstrategier.

Risiko og risikostyring

I en kommentar sier juridisk ekspert i Statens revisionsverk, Matti Vedenkannas, at organisasjonens ledelse og den valgte innkjøpsstrategien må støtte en positiv arbeidskultur, som gir mulighet til å eksperimentere med nye løsninger og ta nødvendig risiko. Også risikostyring inngår som en del av gode rutiner.

Bli den første til å kommentere på "Ambisiøse finske mål for innovative anskaffelser, men lite skjer i praksis"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.