Også FNs humanitære marked drar nytte av innovative anskaffelser etter norsk modell

Anbud365: Også FNs humanitære marked drar nytte av innovative anskaffelser etter norsk modellInnovasjon Norge som er blant partnerne og de programansvarlige i Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) forvalter Humanitært Innovasjonsprogram (HIP Norway), som på sin side har tatt inn over seg metoden for innovative anskaffelser som LUP har utviklet. På bildet adm. dir i Innovasjon Norge, Håkon Haugli (foto: Astrid Waller).

Skriv ut artikkelen

Metoden for innovative anskaffelser brer om seg også blant humanitære organisasjoner. De har lært av Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) og hvordan metoden er benyttet i offentlig sektor. Og leverandørmarkedet har reagert positivt. Internasjonale humanitære organisasjoner har brukt innovative anskaffelser for å få frem gode innovasjonsprosjekter siden 2018, ifølge LUP. FNs humanitære marked er gigantisk – flere hundre milliarder kroner stort – og over 340 norske leverandører er allerede aktive der.

Innovasjon Norge har siden 2018 forvaltet Humanitært Innovasjonsprogram (HIP Norway). Programmet finansierer innovasjonsprosjekter i humanitære organisasjoner der de søker partnerskap med privat sektor. I alt har 30 prosjekter mottatt støtte av Innovasjon Norge med mellom 3 og 10 mill. HIP Norway er finansiert av Utenriksdepartementet, og har siden 2018 støttet med totalt 100 millioner kroner.

Internasjonale humanitære organisasjoner har gjennom HIP Norway brukt innovative anskaffelser for å få frem gode innovasjonsprosjekter siden 2018, fremgår det av et blogginnlegg på innovativeanskaffelser.no. HIP Norway har lært hvordan man gjør innovative anskaffelser i offentlige virksomheter i Norge, og tatt i bruk metoden sammen med humanitære organisasjoner. Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) har holdt startprogram for HIP Norway og de humanitære organisasjonene for å bygge kompetanse, og delt erfaringer og råd basert på arbeidet med innovative anskaffelser i Norge.

Vil gjøre flere innovative anskaffelser

Flyktninghjelpen har etter erfaringene fra HIP Norway tatt med innovative anskaffelser inn i sin innkjøpshåndbok, og åpner for å gjøre flere innovative anskaffelser. Det kan imidlertid være utfordrende for organisasjonene å endre innkjøpsprosedyrene sine fordi disse må være tilpasset krav fra organisasjonenes mange givere, ifølge innovativeanskaffelser.no.

Markedsmulighetene i FNs humanitære system for bedriftene er betydelig. I 2020 kjøpte FN varer og tjenester for 22,3 mrd US Dollars (kilde Annual Statistical Report on UN Procurement). Blant landene som leverer til FN-systemet, lå Norge i fjor på en 74. plass, og verdien av leveransene var i alt noe over 52 mill amerikanske dollars. 343 norske leverandører er registrert. Danmark ligger på 2.plass denne statistikken – leveranseverdien herfra var ca 1 mrd amerikanske dollars, og 1430 danske leverandører til FN-systemet er registrert. Sverige ligger i statistikken på 79.plass, Finland på 146. og Island på 185 – av 215 land som er registrert med leverandører til FN-systemet i 2020.

Nyttig med markedsdialog

De humanitære organisasjonene er gode på behovsanalyse, fordi det er grunnlaget for alle prosjekter de gjør. Men det å ha dialog med markedet og beskrive forventninger til funksjon og ytelse i innkjøpet er nytt. Tilbakemeldingene fra organisasjonene er at de synes det er nyttig å ha dialog med markedet i forkant av anskaffelsen, da det gir dem mer og bedre informasjon om mulighetsrommet i innkjøpet. Det er imidlertid et behov for kontraktsmaler og veiledning som er tilpasset de humanitære organisasjonene. Bedriftene har deltatt i markedsdialogene og lærer der mer om behov for å kunne lage bedre løsninger og skrive bedre tilbud.

Bli den første til å kommentere på "Også FNs humanitære marked drar nytte av innovative anskaffelser etter norsk modell"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.