Har sjekket grunnlag for rammeavtale med innovasjonsmeklere

Anbud365: Har sjekket grunnlag for rammeavtale med innovasjonsmeklereSKL Kommentus Inköpscentral og Kammarkollegiet har sammen laget en forstudie som skal bli et grunnlag for eventuelt å lage nasjonal rammeavtale for innovasjonsmeklere. På bildet Anna Clara Törnvall Wittgren, sjef i Statens inköpscentral/Kammarkollegiet og Eva-Lotta Löwstedt Lundell, adm.dir. i SKL Kommentus.

Skriv ut artikkelen

Innovative løsninger popper opp i en jevn strøm også i Sverige, men det offentlige savner noen som kan fortelle dem om hva som utvikles – og som eventuelt kan brukes i stat og kommuner. Dette behovet øker, fremgår det av en forstudie i regi av to offentlige innkjøpssentraler. Det offentlige trenger muligheten av å kunne gjøre avrop på varer og tjenester på området innovative løsninger. En rammeavtale som omfatter innovasjonsmeklere kan peke seg ut.

«Förstudierapport Innovationsmäklare» er utarbeidet av SKL Kommentus Inköpscentral og Kammarkollegiet. Førstnevnte er eiet av Sveriges Kommuner och Landsting, tilsvarende KS her hjemme. Kammarkollegiet yter ulike tjenester (faktisk over 35 oppdrag) for Riksdagen og Regjeringen – og kan føre sin historie tilbake til 1539. Statens Inkøpscentral er en del av Kammarkollegiet – også

For begge innkjøpssentralene utgjør forstudien underlag for deres respektive kommende nasjonale rammeavtaler innenfor området innovasjonsmeklere. En innovasjonsmekler defineres som en leverandør som tilbyr varer og tjenester som gjør det lettere for offentlige oppdragsgivere å benytte innovasjoner i sin virksomhet og/eller formidler innovasjoner til dem.

Utfordringene

Det finnes ikke idag noen rammeavtale som omfatter innovasjonsmeklere, heter det, men det finnes et stort behov for å øke bruken av innovative løsninger i offentlig sektor. Det skjer omfattende forskning og utvikling, det pågår et stort antall pilotprosjekter, men det er ingen forutsetninger for i større skala å spre og innføre innovative løsninger innenfor offentlig sektor.

I det offentlige er det et utbredt ønske om tilgang til informasjon om hvilke innovative løsninger som er testet i pilotprosjekter og eventuelt innført hos andre virksomheter. 70 offentlige virksomheter oppgir i forstudien at de har kjøpt innovative varer og tjenester de siste tre årene. Disse mener at behovet for å ville ha forutsetninger for å kunne ta i bruk innovative løsninger i egen virksomhet kommer til å øke i fremtiden.

Formidle og nå ut

Leverandørene, fremgår det av studien, ser også behov for å kunne formidle og nå ut til offentlig sektor med de innovasjonene som kontinuerlig dukker opp og gjøres tilgjengelig på markedet.

I det offentlige trengs det for øvrig kompetanse og tilgang på støttetjenester på området, heter det: Innovasjonsledelse, behovsanalyse/kartlegging av områder for innovasjon om omverdensovervåkning, utvikle innovasjonsstrategi og – policy – i tillegg til testing og implementering av løsninger og prosjekter.

Bli den første til å kommentere på "Har sjekket grunnlag for rammeavtale med innovasjonsmeklere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.