Ni ekspertråd for kjøp av kommunikasjonstjenester

Anbud365: Ni ekspertråd for kjøp av kommunikasjonstjenesterLinda Nilsson er adm. dir i Sveriges Kommunikationsbyråer, som er en av bidragsyterne i en fersk håndbok med anbefalinger for offentlige oppdragsgivere som skal kjøpe kommunikasjonstjenester (foto: Johanna Åkerberg Kassel).

Skriv ut artikkelen

Ni tips og råd for beste kjøp av kommunikasjonstjenester er samlet i en håndbok utgitt av svenske foreninger for PR og kommunikasjon. Formålet er å gi konkrete anbefalinger om hva som er viktig å tenke på når det gjelder anskaffelse av kommunikasjonstjenester, slik at anskaffelsene skal bli så effektive og effektskapende som mulig.

KOMM (Sveriges Kommunikationsbyråer), PRECIS (en sammenslutning av foretak i PR- og kommunikasjonsbransjen i Sverige) og Swedish Content Agencies står bak anbefalingene. De foreligger i rapporten «Så upphandlar du effektskapande kommunikation. En handbok i offentlig upphandling av konsulterande kommunikationstjänster enligt LOU». LOU er loven om offentlig upphandling, m.a.o. det svenske motstykket til vår lov om offentlige anskaffelser.

Kjøp av kommunikasjonstjenester

Det er en håndbok som inneholder anbefalinger for virksomheter som skal gjennomføre en anskaffelse av kommunikasjonstjenester. Formålet er å gi konkrete tips og råd om hva som er viktig å tenke på når det gjelder anskaffelse av kommunikasjonstjenester, slik at anskaffelsene skal bli så effektive og effektskapende som mulig, heter det i håndboken.

Først og fremst gir innholdet i håndboken veiledning for rammeavtalekjøp, men, påpeker forfatterne, selvsagt kan man også legge rådene og tipsene til grunn ved direkteanskaffelse.

De ni anbefalingene:

  1. Identifiser hva som skal oppnås. Finn ut hvilket resultat/hvilken effekt som er målet, og dermed hva slags type byrå og kompetanse som trengs.
  2. Bli enige om hvilke ansvarsområder som kommunikasjonssjefen respektive innkjøpssjefen har i arbeidet med anskaffelse,
  3. Gjør valg i flere steg. Legg opp til en vurdering i flere steg og spar på den måten både deres og tilbydernes ressurser.
  4. Etterspør fiktive oppdrag på riktig måte. Vurder om dere virkelig behøver å be om fiktive oppdrag, og følg i slike tilfeller bransjens anbefalinger om opplegget.
  5. Bruk cv- og casemaler. Gjør det lettere for dere selv og tilbyderne ved å følge bransjens maler for cv og for case-forespørsler «Så upphandlar du effektskapande kommunikation»
  6. Gjør en klok vekting av prisen. Se til at det dere vil oppnå med det kommende samarbeidet veier tyngre enn prisen, ellers blir det dyrt.
  7. Skap gode forutsetninger for et nært samarbeid. Legg opp anskaffelsen slik at det fremfor alt finner et byrå som dere kommer til å arbeide nært sammen med – og høst gevinstene av det senere hen.
  8. Redusere risiko og vern om deres varemerke. Skap trygghet ve då se til at leverandøren har kontroll på de juridiske fallgruvene.
  9. Hold kontroll på rettigheter i kjøpet materiale, spesielt hva gjelder opphavsrett og eierrettigheter – hva man kan og ikke kan kjøpe.

Bli den første til å kommentere på "Ni ekspertråd for kjøp av kommunikasjonstjenester"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.