Svenske kommuner: Over halvparten har strategi for kjøp av lokalmat, men få har konkrete mål

Anbud365: Svenske kommuner Over halvparten har strategi for kjøp av lokalmat, men få har konkrete målPå bildet bærekraftsdirektør Anna-Karin Karlsson i Norrmejerier, som er Sveriges nordligste meierivirksomhet og som har undersøkt svenske kommuners kjøp av lokalproduserte matvarer (foto: Johan Gunséus).

Skriv ut artikkelen

Over halvparten av svenske kommuner sier de har en strategi for å øke andelen lokalprodusert mat i sine anskaffelser, men ikke flere enn 16% har satt konkrete mål for innsatsen. Det fremgår av resultatene av en svensk undersøkelse som nylig er publisert. I en kommentar til undersøkelses-resultatene oppfordres kommunene til å legge vekt på å komplettere sine strategier med målbare mål.

Undersøkelsen som ble gjennomført av Norrmejerier i september i fjor, omfattet de med ansvar for anskaffelser av mat i Sveriges 290 kommunene. 188 av disse svarte. Norrmejerier er Sveriges nordligste meieriforetak.

55% av de som svarte i undersøkelsen, oppgav at de har en strategi for å øke andelen lokalproduserte matvarer i sine anskaffelser. Men bare 16% har satt opp konkrete mål for hvor stor andel av innkjøpte matvarene som skal være lokalproduserte. Noen av målene er formulert i form av prosentsatser, andre som indikerer hvor mye andelen skal øke fra tidligere nivåer.

Veier tyngst ved matkjøp

Når en kommune gjør matvare-innkjøp veier svenskprodusert tyngst (66% av svarene), fulgt av god dyreomsorg (57%). lokalprodusert (innenfor et fylke/en region) (41%) og økologisk produksjon (40%). Det var i svarene på undersøkelsen gitt anledning til å liste opp tre kategorier hver.

Hvordan situasjonen er i de fire nordligste fylkene i Sverige er skilt ut som et eget kapittel i undersøkelsen. I disse fire er det 44 kommuner og 33 av disse besvarte undersøkelsen.

Situasjonen i nord-Sverige

Av de nordligste kommunene har 61% utviklet en strategi for å øke andelen lokalprodusert mat, mens bare 18% har satt opp konkrete mål for hvor mye innkjøpte matvarer som skal være lokalprodusert. Her topper lokal produksjon listen over hva som veier tyngst ved matvare-innkjøp. Med lokalprodusert menes her matvarer fra samme fylke eller nabofylket.

Når det gjelder fordeler ved lokalprodusert mat, svarer 58% av kommunene i nord at det dreier seg om arbeid til flere, mens tallet for Sverige som helhet er 42%. For begge gruppene teller redusert klimapåvirkning nest mest (hhv 45% for nord-kommunene, 36% for hele landet), deretter fulgt av høyere selvforsyningsgrad (30%/33% hhv) og økt biologisk mangfold (18 og 17%).

Må komplettere sine strategier

I en kommentar sier bærekraftsdirektør på Norrmejerier, Anna-Karin Karlsson, at flere kommuner må komplettere sine strategier med målbare mål for å kunne følge opp utviklingen. Gjennom å stille høyere krav i offentlige anskaffelser av matvarer om at de skal være lokalprodusert, kan den offentlige sektoren bidra stort bl.a. til en stabil svensk matproduksjon og flere arbeidsplasser.

Bli den første til å kommentere på "Svenske kommuner: Over halvparten har strategi for kjøp av lokalmat, men få har konkrete mål"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.