Sverige med laveste klageandel på ti år i 2021

Anbud365: Sverige med laveste klageandel på ti år i 2021Upphandlingsmyndigheten, her ved generaldirektør Inger Ek, har lagt frem omfattende statistikk om offentlige anskaffelser i Sverige for 2021 (foto: Jenny Drakenlind).

Skriv ut artikkelen

Drøyt seks prosent av de ca. 18 000 anskaffelsene som svenskene kunngjorde i 2021 havnet i en eller annen klageprosess. Det er en bedring fra året før, noterer Upphandlingsmyndigheten, som står bak statistikken. I 2020 var tilsvarende andel 7,6%. 2021-andelen er for øvrig den laveste på ti år.

At 6,1% utgjør andelen anskaffelser som det blir klaget på, betyr for 2021 at klagebehandlerne i svenskenes klagesystem – det administrative domstolsapparatet – fikk 1 121 saker å stelle med. Antallet utgjøres av saker der endelig dom er falt eller at det foreligger en beslutning i førsteinstans, m.a.o. i en förvaltningsrätt.

Av statistikken fremgår det ellers at det i 2021 var 1162 offentlige oppdragsgivere som var representert med minst en kunngjort anskaffelse. 423 av disse fikk minst klage på en av sine anskaffelser. Av disse var det litt over halvparten som bare fikk en klage mot seg.

Kommune med høyest klageandel

Elleve offentlige oppdragsgivere opplevet imidlertid mer enn 10 klager i 2021. Det var virksomheter som sto for mange kunngjøringer hver seg. Et eksempel er Trafikverket som kunngjorde 510 anskaffelser, hvorav 24 havnet i klagekøen. Målt som andel er imidlertid dette bare 4,7%. I motsatt ende finnes Göteborgs kommun der det ble klaget på 11,8% av anskaffelsene.

Det var regionene som kunne skilte med størst andel klager, hele 9,3%. I kommunal sektor var andelen 6,1%, i statlig 4,9%. Såkalte EU-anskaffelser, dvs. direktivstyrte, opplever større andel klager enn de som har en verdi under EU-tersklene, henholdsvis 7,8%, respektive 4%.

Rammeavtaler og tjeneste-kjøp

Endelig forteller 2021-statistikken fra Upphandlingsmyndigheten at andelen klager på rammeavtaler ligger høyere enn der det dreier seg om en anskaffelse som ender i en kontrakt, hhv 8 og 5,2%. Og det klages oftere på anskaffelser av tjenester enn på kjøp av varer eller inngåelse av bygg- og anleggskontrakter. For tjenester ligger andelen på 7,3 %, for de to øvrige kategoriene 5,7 og 5,4% respektive.

Bli den første til å kommentere på "Sverige med laveste klageandel på ti år i 2021"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.