• Leverandører
  • KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    Elite Vinduspuss AS
    Isobar Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Imatis AS

Utviklet modell for sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser

Anbud365: Svenske, innovative anskaffelser: 8 suksessfaktorer, ni utfordringerUpphandlingsmyndighjeten har latt undersøke ti svenske, innovative anskaffelses-prosjekter. Nå foreligger en rapport med resultatene fra undersøkelsene. På bildet generaldirektør Inger Ek i Upphandlingsmyndigheten (foto: Andreas Blomlöf).

Skriv ut artikkelen

Offentlige anskaffelser kan brukes til å motvirke mangel på arbeidskraft hos leverandører. Den andre siden ved et slikt tiltak er at de som kan ha vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet, dermed får hjelp til å få innpass ved å bli tilført arbeidserfaring og nødvendige kunnskaper. I Sverige er det nå i regi av Upphandlingsmyndigheten utviklet en modell for hvordan en vellykket anskaffelsesprosess kan fører til disse målsettingene blir nådd.

Hensikten med en nasjonal modell for sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser er å skape en enhetlig metode som tydelig viser hva som kreves for å kunne gjennomføre en vellykket anskaffelse med slike krav. Modellen må tydelig beskrive hvert steg i prosessen og gi praktisk støtte til de aktører eller roller som berøres, bl.a. innkjøpere, leverandører, beslutningstakere og de som matcher arbeidssøkende mot arbeidsgivere og beslutningstakere, skriver Upphandlingsmyndigheten.

Den modellen Upphandlingsmyndigheten har bidratt til å utvikle angir de ulike stegene fordelt på disse aktørene i prosessen. Dette er første versjonen av denne veiledningen. Den skal utvikles og kompletteres i løpet av et års tid.

EU-prosjekt

EU-prosjektet «Sysselsetting gjennom offentlige anskaffelser» er nettopp ledet av Upphandlingsmyndigheten og finansieres av det europeiske sosialfondet. Samarbeidspartnerne er Arbetsförmedlingen, Botkyrka kommun, Göteborgs stad, Helsingborgs stad, Stockholms stad og Trafikverket. De internasjonale samarbeidspartnerne er fra Finland.

Sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser innebærer at oppdragsgiveren stiller krav i anskaffelsen om at den leverandøren som vinner konkurransen, i løpet av kontraktstiden tilby ansettelse, utdannelse, praksis- eller traineeplasser til personer som har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Eksempel på personer som kan dra nytte av en slik mulighet, er nyankomne, ungdommer eller langtidsledige, skriver Upphandlingsmyndigheten.

Motvirker mangel på arbeidskraft

I samvirke med arbeidsmarkedspolitiske program som kan kombineres med dette, kan bidra til at de arbeidssøkende får de kunnskaper som etterspørres og dermed motvirke arbeidskraftsmangel hos leverandørene.

Det er ikke noe nytt i Europa at man bruker offentlige anskaffelser til et slikt formål. Flere offentlige oppdragsgivere i Sverige ha forsøkt det samme, ved bruk av kontraktskrav skape muligheter for sysselsetting for dem som har vansker med å etablere seg på arbeidsmarkedet. Imidlertid, poengterer Upphandlingsmyndigheten, er mulighetene for å stille sysselsettingskrav i svenske, offentlige anskaffelser vært sparsomt utnyttet – på tross av økende interesse.

Be the first to comment

on "Utviklet modell for sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*