God jul og to nyttårsønsker

Anbud365: God jul og to nyttårsønsker Nei, dette er ikke en representant for en offentlig virksomhet fordekt som julenisse og heller ikke en representant for en leverandør som er så glad for å nyte godt av forenklede, men gjennomført grønnpregede krav i anbudskonkurranser der laveste pris er ok. Men kanskje ...

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Å dele ut julegaver ut over de rent verbale er utenfor Anbud365s formål. Men å være tidlig ute med gode nyttårsønsker er så avgjort innafor, så: Politiske og administrative ledere i det offentlige bør ta initiativ til en intern storrengjøring der byråkratiske, kompliserte og strengt tatt unødvendige formuleringer og krav fjernes i sine anskaffelser. De samme målgruppene bør sikre såpass med penger at de i hver anskaffelse kan legge til grunn laveste pris, men da basert på helgrønne krav og kriterier fra ende til annen. Det er snakk om å bidra til det grønne skiftet og arbeidsplasser ved at leverandører får uttelling for sine investeringer og får lyst til å gi tilbud i anbudskonkurransene.

Men før vi går nærmere inn på hva vi mener med de to nyttårsønskene – som bør bli forsett -, la oss ta det aller viktigste for Anbud365 når vi nå nærmer oss jule- og nyttårshelgen. Vi vil fra hjertet takke alle våre lesere, våre samarbeidspartnere, annonsører og bidragsytere for uvurderlig støtte gjennom dette året – som i de foregående. Det er svært stimulerende å forsøke å leve opp til forventninger som følger i en slik støttes kjølvann. Vi ønsker hver og en av dere en riktig fin jul og et 2022 som når det gjøres opp om et års tid, kan huskes som et godt år. Anbud365 skal bidra så godt vi kan.

En god illustrasjon

Ifølge den lokale presses referat fra et møte i Florø Industri- og næringsforening kom det der frem en god illustrasjon på kommunikasjonen mellom leverandør og offentlig oppdragsgiver. Kravene i kommunens anbud er så enormt høye at man omtrent må dokumentere å ha vært på månen for å levere lyspærer, gav en leverandør uttrykk for. Vi må passe oss for å gjøre det for enkelt og tråkke feil. Ifølge kommunalsjefen.

Vi antar at det her stort sett dreier seg om anskaffelser til en verdi under EU-tersklene. At dette er en utfordring som bare Kinn kommune huser, er feil å tro. Vår oppfatning er at dette er såpass utbredt at vi her kan forlate denne kommunen og innta et helikoptersyn. Det dreier seg om forholdsmessighet.

Hva er forholdsmessig?

Hva som er forholdsmessig i en anskaffelse finnes det ingen oppskrift på, bortsett fra en rekke Kofa-avgjørelser og trolig ett og annet å hente fra rettsvesenet. Kommunalsjefen vi var innom ovenfor er imidlertid inne på en side ved kravet til forholdsmessighet. For å være på den sikre siden er det lett å ta i litt ekstra. I stedet for å be om dokumentasjon fra et par liknende oppdrag, kan man jo likeså god be om fem slike. For kanskje leverandøren kommer med de to oppdragene han lyktes med, ikke alle de han bommet på. Ryktespredningen i et lokalsamfunn kan man ikke ta hensyn til, selv om man i kommunen kan være ganske så innforstått med hva som har skjedd. Så, vi må passe oss for ikke å gjøre det feil.

Vår illustrasjon er banal enkel, men vi har forstått at det enkleste er det beste. Men når oppdraget i vårt eksempel er langt under EU-tersklene, blir eksemplet mindre og mindre banalt jo lengere ned oppdragets verdi kommer.

Faglige stjerner

I andre enden sitter leverandører som i stor grad lever av kommunale oppdrag. De skal svare på alle kravene fra kommunen, ofte med de samme opplysningene gang på gang. Mange bedrifter i kategorien små og mellomstore har ikke en egen administrasjon med det for øye å formulere gode svar på kommunale anbudsforespørsler. Men de kan være noen faglige stjerner. Og det er det som teller når jobben skal gjøres.

Å sitte på kveldstid for å svare på serien av krav i en anbudskonkurranse er mange bedriftsrepresentanter vant med. De regner rett og slett med det. Det er en investering som de forventer skal betale seg. Men når følelsen av urimelighet melder seg, enn si krav i en språkdrakt som «vanlige folk» – som det heter nå om dagen – kan ha vanskelig for å begripe, blir det tungt. Slike frustrasjoner tar man gjerne med seg i møter i foreningslivet.

Enkelt, men riktig

Vi hører at britene nå legger planer som skal kaste «kompliserte og byråkratiske EU-regler» over bord. Under EU-tersklene kan nok mange her hjemme også kikke en smule på om de i sin anskaffelsespraksis bør gjøre som britene – innen rimelighetens grenser. Det er mulig å gjøre det enkelt og riktig. Her har engstelige ledere en jobb å gjøre. Har de den kompetansen som trengs, er ikke dette noe problem. La tilbyderne heller glede seg over kveldsarbeidet de gjerne gjør i kampen om kontraktene.

Anbud365 kan ikke la være å sneie innom en annen utfordring også mens vi er i gang. Det er dette med laveste pris. Det er en kjent sak at næringslivet kan handle raskt når de værer hva store kunder- ikke minst det offentlige – holder på med. Nå hagler det med politiske besvergelser om det grønne skiftet, og se, leverandør på leverandør kommer opp med innovative grep – og tunge investeringer. Men, hevdes det, de får ikke uttelling. Det er oftest bare laveste pris som teller.

Akseptere laveste pris?

Det hadde sikkert ikke vært noe problem for leverandør-markedet om kvalifikasjonskrav, tildelingskriter og kontraktskrav oste av grønnskjær – og levetidskostnadene var retningsgivende. Da kunne man, utfra slike krav og kriterier, sikkert akseptert at den med den laveste prisen kapret kontrakten.

Men slik er det ikke. Kostnadene til anskaffelser skal føres på årets regnskap gjerne. Om det nyinnkjøpte om noen år koster dyrt i reparasjoner, eller om man må ut i en såkalt havari-anskaffelse, får heller tas på det aktuelle årets budsjett. Dette er ikke fordi offentlige oppdragsgivere ikke skjønner bedre. Det skyldes dels et system, dels at knapt noen offentlig virksomhet unngår ordet prioritering. Å kjøpe noe som ikke helt er i pakt med avanserte samfunnhensynskrav til en million åpner for bruk av litt mer penger på andre tiltak. I år. At den enkeltes bidrag til det grønne skiftet tar litt lengre tid, får så være.

Slik går dagene. Vårt ønske om en god jul og et godt nytt år står ved lag. Kanskje kan vi muligens bruke denne kommentaren også foran julen 2022, men, for all del, vi justerer den gjerne – og håper det i tilfelle blir med innslag av mer optimistiske toner.

Bli den første til å kommentere på "God jul og to nyttårsønsker"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.